What defines you?

Hade kanske tänkt skriva något om helgen. Vår hike, IKEA besök. Men så såg jag en video som fick mig att tänka till och som grep tag i mig.

Har ni sett den här?

Lizzie har en väldigt ovanligt syndrom som gör att hon inte kan gå upp i vikt och har gjort henne blind på ena ögat. Jag ska inte berätta för mycket, men den här videon gick rakt in i hjärtat på mig. Hon är helt fantastisk människa och har en härlig humor.

Hon hittar en Youtube video med sig själv i, som någon lagt ut och kallat ”The Worlds Ugliest Woman” som fått miljontals views och många kommentarer fulla av hat och att världen vore en bättre plats om hon tog livet av sig.

Först av allt, jag kan inte förstå hur någon kan ens skriva en sådan sak. Ja, man kan gömma sig bakom en datorskärm, men hur kan man önska livet ur en annan människa på grund av hur denne ser ut? Ibland blir jag rädd för mänskligheten.

Lizzie har mött dessa mobbare hela livet. Men hon har inte låtit dem eller hennes väldigt ovanliga syndrom definiera vem hon är. Hon har inte låtit de här personerna vinna. Hon har valt att vara lycklig. Att sätta sina mål och uppnå dem. Den ultimata revanschen.

Och hon ställer frågan i sitt TED talk. What defines you? Vad definierar dig?

”My life was put into my hands just like your lives are put into yours. You are the person in the front seat of your car. You are the one who decides whether your car goes down a bad path or a good path. You are the one that decides what defines you.”

”Okay, so I could either choose to be happier, I could choose to kind of be upset with what I have and still kind of complain about it. But then I started realizing, am I going to let the people who called me a monster, define me. Am I going to let the people who said, kill it with fire, define me. No. I’m going to let my goals and my success and my accomplishments be the things that define me, not my outer appearance, not the fact that I’m visually impaired, not the fact that have this syndrome that nobody knows what it is.”

Det här är starkt. Jag är fascinerad av tankens kraft. Hur man kan vända något som vi ändå uppfattar så negativt till något positivt.

Och det får mig att tänka på hur jag liksom omdefinierar mig själv. En pågående process. Flytten till ett annat land har omdefinierat mig. Och det blev lite av en chock för 3 år sedan när vi flyttade, den jag är, var plötsligt inte mitt yrke, min prestation. För helt plötsligt var dagarna inte inrutade längre, inget jobb att gå till. Och när jag inte presterade hela tiden insåg jag att jag definierade mig genom vad jag presterade. Den duktiga flickan. Min tillvaro gungade.

Och nu när jag jobbar igen så är det så svårt att inte ramla tillbaka i detta. Speciellt här i Silicon Valley, där det ibland känns som att det är det enda som räknas. Men jag behöver inte låta det vara det enda som definierar mig. Jag kan välja. Och det är stort.

Så denna fråga liksom vilar hos mig nu, jag suger lite på den. Vad definierar mig?

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Allmänt, Christina funderar, Livet. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till What defines you?

  1. Lotta skriver:

    Jag ska titta nu! TED är en av mina absoluta favoritkanaler med de bästa presentationerna och jag förstår att Lizzies tal är inget undantag.

    Tankens kraft är verkligen kraftfull. Varje dag får jag puffa lite på mig själv…men jag trivs trots det så mycket bättre med mina tankar nu och vad det gör med mig.

    KRAM och tack för det här!

  2. Anna skriver:

    Hej Christina!
    Just kikat på föredraget med Lizzie. Jösses så starkt! Vilken kvinna! Det där med att definiera sig själv utifrån sitt jobb och sin karriär har jag under resor i andra världsdelar upplevt som väldigt västerländskt. Under långresor i tex Sydostasien eller Indien har jag i högre grad känt att man är nyfiken på mig som person och inte direkt frågar vad jag jobbar med. Lizzies fråga är klart tankesvärd och tål att ställa till sig själv. Tack för ett spännande inlägg Christina!
    Kramar Anna

  3. desiree skriver:

    Håller med Anna ovan om att detta var ett väldigt starkt och mycket inspirerande föredrag. Det känns lite klurigt det där hur man skulle definiera sig själv. Jag upplever också att man ständigt förändras av de erfarnheter man får, de människor man möter och när man utsätts för nya platser och nya utmaningar. Det hela är en kontinuerlig och dynamisk process vilket jag ser som väldigt positivt att man ständigt utvecklas. Det är något jag gärna vill fortsätta med. Jag har nog aldrig definierat mig genom mitt jobb det har alltid funnits andra saker och intressen utanför mitt jobb som engagerat mig mer. Tror också på det som Anna tar upp att man kanske i väst är mer fokuserad på kritierier som vad man jobbar med för att definiera människor. Något jag också märker mellan Sverige och USA är att ålder är något som känns väldigt viktigt i sverige som definition på en person. Jag gillar inte att ålder ska behöva ha ett sådant stort fokus. Ber man folk presentera sig i sverige blir det nästan alltid: 1 namn 2 ålder 3 jobbar som 4 bor
    Det är lätt att definiera sig utifrån sådana kriterier betydligt lättare än att faktiskt försöka ta upp och berätta om VEM man är men just den frågan är ju så mycket mer interssant. Gillar inte heller då dessa kriterier ovan formar en för mycket och tar över ens liv. Minisamhällen inom samhället där man tycker lika, tänker lika, gör lika, värderar lika. Detta känns mer påtagligt i sverige där detta med att sticka ut inte är lika tillåtande. Nu börjar detta bli långt och allt för filosofiskt. Men väldigt bra och stark video. Tack för att du delade med dig.

  4. Anne-Marie skriver:

    Har inte hunnit kolla videon men väldigt intressant ämne.
    Många människor tror jag låter många yttre faktorer definiera vilka de är – jobb, familj, hus, osv.
    För många år sedan arbetade min pappa och jag just med detta och det vi kom fram till var att det som definierade oss – och mig fortfarande – är det som vi egentligen är ur ett större och högre perspektiv. Nu kommer vi in på ännu mer filosofiska frågor som själ osv.
    Jag är absolut inte religiös men jag är helt övertygad om att det finns en dimension som vi inte ser i Universum, här på Jorden och denna dimension är det som egentligen ger oss kraft. Det är mer ur denna aspekt jag definierar mig själv. En själ som har en jordisk upplevelse.
    Hoppas att jag inte låter så flummig nu att jag blir censurerad. 😉
    Kram!!

Kommentera

