Nytt år och sånt

Tillbaka.

Nu är jag tillbaka i Cali. Resan gick oväntat bra, vi blev uppgraderade till business på grund av en del strul och snäll personal. Tack SAS! You rock! Det är otroligt vad mycket fräschare man känner sig när man får vila ordentligt på planet och slipper sitta som i ett skruvstäd.

Nytt år. Nystart? Mål.

– ”Vill du vara snäll och tala om för mig vilken väg jag ska ta härifrån?”
– ”Det beror på vart du vill komma” svarade katten.
– ”Det spelar inte så stor roll…”, sa Alice.
– ”Då spelar det heller ingen roll vilken väg du tar”, sa katten.
– ”…så länge som jag kommer NÅGONSTANS”, fortsatte Alice.
– ”Åh, det kommer du att göra”, sa katten, ”bara du går tillräckligt långt”.

Så nytt år då. Bloggarna svämmar över av nyårslöften. Nytt år, ny start, ett oskrivet blad. Mål ska sättas. Nu jädrar.

För min del blir jag nästan lite tjurig och vill inte alls sätt några mål. Antagligen för att jag inte vet vad jag vill just nu. 2014 startar med en förändring jobbmässigt. Vad ska nu hända?

Ett utmanande 2014.

Jag känner på mig, utan att jag vill måla fan på väggen, att 2014 kommer bli utmanande för mig och mina närmaste. Läste precis I kroppen min av Kristian Gidlund. En fin hyllning till livet och bra bok för en anhörig som försöker förstå det oförståeliga.

Nyårskrönika.

Funderade på om jag skulle göra en nyårskrönika här på bloggen. Kollade på de första sex månaderna. Jag var sjuk. Och jag jobbade. Och ja, vi gjorde roliga saker däremellan och allt dokumenterades inte på bloggen, jag var inte en speciellt aktiv bloggare 2013.

Men någonstans där förstår man också att jobbet tog över, det blev verkligen vardag i Kalifornien. Och det är oundvikligt att det blir vardag, den första tiden, som är en förälskelse är över. Och det är skönt med vardag. Det betyder att man bor ”på riktigt” i ett land. Vi är inte bara på besök.

Men det betyder också att vi slutade vara nyfikna på vad som fanns runt kröken. Våra helgutflykter blev färre. Vi upptäckte inte lika mycket. Vi skaffade TV. Den värsta tidsdödaren av dem alla.

Nyårslöfte.

Så ska jag ge ett nyårslöfte är det att bli nyfiken igen. Titta upp från telefonen och se det vackra runt omkring. För vi bor på en av de vackraste platserna på jorden vill jag påstå. Innovation och startups i all ära men naturen, det är den storslagna naturen som är det riktigt spektakulära.

Kärleken.

Det absolut bästa i mitt liv just nu är kärleken. Efter 7 1/2 år känns det bättre än någonsin och jag undrar fortfarande hur jag kunde ha turen att hitta honom. Jag har alltid trott att jag skulle vara ”The crazy cat lady” som alla pratade om på äldre dagar. Det är inte för sent ännu förstås, men förhoppningsvis kan vi har obscena mängder katter och en och annan hund tillsammans på äldre dar😉

På ett sätt blev väl det här en liten summering av 2013 och en blick mot 2014.

I helgen var vi nyfikna och jetlaggade och gick längs denna väg mot havet.

Vart leder vägen i år?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Allmänt, Livet. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Nytt år och sånt

  1. Anne-Marie skriver:

    Härligt att bli uppgraderade. Att inte sitta i skruvstäd måste vara skönt på de där långa flygningarna vi västkustbor gör.
    Tänker på dig och din familj – vet hur det kan vara att bo långt bort när man hellre skulle vilja finnas där.
    Tror på att hellre göra mindre förändringar successivt än att göra stora på en gång som man kanske ändå inte kan hålla.
    Ja, vart leder vägen? Jag lever också med frågan just nu.
    Stor kram!

    • Ja det gör sååå mycket! Helt otroligt men nu vill man ju inte flyga något annat, ha ha😉
      Tack vännen, det värmer !
      Låter klokt att tackla förändringar så. Vi får se vart vägen tar vägen helt enkelt😉
      Kram!

  2. Annika skriver:

    Jag har blivit uppgraderad en endaste ggn på 20 år!! DET var underbart!! Önskar så att det ska hända igen, men det har det inte gjort, haha!! Härligt att ni fick business!!
    SYND!!!
    Nej, jag ger inte heller löften.
    Hoppas ni kommer ut på många äventyr under 2014. OCh hoppas den där vägen leder till ngt riktigt bra.
    Kramar!!

  3. Sulawesi skriver:

    Uppgradering – Snabbt bakåt – 1960
    Min make, jag och våra döttrar, 4 och 6 år, skulle flyga fr Köpenham till New York.
    Visade sej att SAS felbokat med bara TRE säten. Vi fick taxi in till stan, övernattning
    på ett fint hotell med frukost, taxihämtning nästa morgon och första klass flygresa till New York.
    Flygvärdinnorna läste böcker och lekte med flickorna. Tror det var 5-6 passagerare in toto.

    Suck – det var då det!

  4. bortabrabloggen skriver:

    Fint skrivet och vad skönt med uppgradering till business class! Hoppas 2014 blir ett fint år trots utmaningar i familjen. Kram!

  5. Lotta skriver:

    Å, du tar får det att säga tjong inom mig! Alltså ett sånt där härligt tjong. Så jag vill krama om dig och säga: 2013 var lite ett sånt år för mig med. Mycket arbete, mindre blogg. Lite mindre roadtrips. Förälskelsen är över, men kärleken är djupare.

    Och maken? Ja, vi konstaterade att vi möttes i år för 18 år sedan. Jamen, hur gick det till. Det känns ju som i förrgår nästan. 18 år och jag fortfarande känna exakt vad jag kände då. What a ride it has been!

    Stor kram and love your blog wonderful Cali girl❤

  6. desiree skriver:

    God fortsättning Christina. Så underbart att bli uppgraderade, speciellt på en sådan långflygning. Jag har alltid avstått från nyårslöften. Tror inte på dessa. Känns som om nyårslöften är de löftena som blir mest jinxade eller spricker av alla löften. Men nog ser jag fram emot 2014 och vill gärna ha ett kul, utmanande år med många resor.
    Visst blir det så att det tids nog även blir vardag även om man bor utomlands. När man jobbar har man mindre tid och energi till helgresor samt att man efter första tiden förlorar lite av den där första nyfikenheten. Men jag ska försöka se till att vi ändå ser oss omkring så mycket som möjligt. Det finns fortfarande så mycket kvar för oss att se och upptäcka. Ja för er också. Man får se till att prioritera och plannera in. Jag tycker ändå att ni varit duktiga och rest och sett mycket under det gågna året trots att ni båda jobbat intensivt. Ja ni bor på ett otroligt vackert ställe i världen. Solen och den intensiva blå himmlen ni har är jag alltid avsis på.

    Kärleken är underbar. Jag känner precis som du angående min Calle. Vi har nu varit gifta i 11 år och jag älskar honom så otroligt mycket. Vill inte dela livet med någon annan. Så glad att jag träffade honom.
    Stor kram and all the best to you.

Kommentera

