Ett år äldre

Tänkte skriva att det är ju inte så mycket att fira. Men så hejdade jag mig.

För det är det ju. Det finns många vars enda önskan är att bli äldre, att få mer tid, att få vara frisk. Det finns någon i min absoluta närhet önskar just detta men sakta förlorar kampen.

Så, ja det är något att fira. Ett år äldre, jag har fått vara med om så mycket det här året och är väldigt tacksam för det jag har.

Jag blir äldre med lite skräckblandad förtjusning. Vad ska hända nästa år? Jag är kanske inte riktigt där yrkesmässigt, eller det kanske jag är, behöver jag bara slappna av lite, få lite mer självförtroende? Blir man någonsin nöjd? Ska man någonsin bli nöjd? Eller är det själva drivkraften? Har jag passerat toppen nu på min så kallade anställningsbarhet? Men jag har ju halva mitt arbetsliv framför mig, tanken är svindlande på något sätt.

Det ploppar nu upp lite gråa hår, en rynka här och där, men i slutändan betyder det ju att man lever. Förhoppningsvis kommer de flest rynkor av att man skrattar och ler. Bekymmersrynkan är dock djupare den också.

Jag läste att franska kvinnor åldras med värdighet, de skulle aldrig drömma om att göra ingrepp, har ingen åldersnoja medan den amerikanska kulturen är väldigt besatt av ungdom. Det får inte synas att man blir äldre. Och det stämmer nog. I Sverige är vi nog nånstans mitt emellan?

Den bästa födelsedagspresenten är dock att maken är här och att vi förhoppningsvis får se dessa gråa hår bli fler på varann på den här resan som kallas livet.

Och nu till ytligheter, kolla vad jag fick! Ett fint paket som innehöll en riktig klassiker som kommer hålla mig varm många år framöver.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kram!

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Allmänt, Livet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Ett år äldre

  1. Ruth i Virginia skriver:

    Första gången jag hörde talas om ”Burberry”, hade jag ingen aning om vad för sorts ”berry” det var. Lärde mej när en bekant som bodde hos oss inte kunde hitta sin Burberry. ”Vad fasen pratar hon om?” En regnrock som var mycket viktig, fick jag reda på.

    I alla fall, vid 85-års ålder känner jag mej nöjd med mitt liv. Fann min underbara man på ett
    ”boarding house” på Pacific Heights i San Francisco i januari 53, vilket led till bröllop i juni samma år. Vi fick nästan 50 år tillsammans, tills the big C tog honom i hans första och sista sjukdom.

    Att åldras är olika för alla. Om man inte är frisk, är det givetvis inte lätt, men annars får man en frihet att vara och göra vad man vill. Och ju äldre man blir, ju mer kan man ”get away with”. Att hålla kontakt med sina vänner, blir viktigt. Träffade tre realskolekamrater (1945), när jag var i Sverige nu i september.
    Njut av varje födelsedag – varje dag, förresten. som du kan sätta fötterna på golvet och gå på toan!

  2. Du är så klok min vän! Visst ska det firas att vi fått ännu ett år på nacken. Det betyder att vi lever – och vilket vi liv vi lever!! Jag tror inte att vi någonsin kommer att bli fullständigt nöjd med våra liv, men innerst inne så tror jag ändå att vi på något sätt är nöjd (förstår du vad jag menar?). Pådrivskraften är nog vår överlevnad och det är den som gör våra liv så spännande. Jag ser framemot att spendera ännu ett år tillsammans med dig!! Kram❤ (och jag tänker på dig!)

  3. Åsa skriver:

    Kramar till dig! Vilka fina ord!❤

  4. Anne-Marie skriver:

    Grattis till ytterligare en födelsedag!🙂
    Visst är amrisarna helt nojiga betr. ålderstecken. Jag bryr mig inte om de gåa hårstråna direkt nuförtiden. De första var litet jobbiga.
    Mysigt att maken kunde komma och fira tillsammans med dig.
    Din födelsedagspresent kommer nog att vara med dig under lång tid.
    Kramar!!

  5. desiree skriver:

    Stort grattis till dig. Jag tycker du har en fin inställning till åldrandet. Mycket klokt. Man ska se de där grå håren och rynkorna som en del av livet och vara tacksam över allt underbart man ändå fått chansen att vara med om. Att få vara frisk och få leva livet på ett bra sätt tillsammans med någon man älskar som älskar en tillbaka betyder så himla mycket. Förhoppningsvis är de flesta rynkor från goda glada dagar med mycket skratt precis som du säger. Jag hoppas du får ett minst lika underbart år detta kommande år. Sköt om er båda två och ta vara på dagarna och livet. Upplevleser, skratt och minnen är det jag hoppas kunna fylla livet med.
    Stor grattis kram!

  6. Annika skriver:

    Grattis!! Jag är lite äldre än du, och jag erkänner nog att det är lite tufft att se alla ålderstecken. Men alternativet? Nej tack! Jag vill leva, och jag vill leva länge!! OCH jag hoppas att få behålla hälsan. Jag tror på en posistiv livssyn, att njuta av livet, att leva det fullt ut.
    Visst, om jag hade pengarna skulle jag nog kunna tänka mig ett lyft, men, jag har inte flera tusen jag kan srpida för vinden nu när jag har en dotter som ska börja ett dyrt uni.
    OCH jag tröstar mig med att jag ser OK ut för mina år iaf.
    Tycker inte att gemene man lyfter sig mkt i USA. Men inom media,,,,oj, oj…
    Läskigt. Ibland baxnar man då man ser ngn som lyft och fixat sig in absurdum.
    Fortsätt att ha det bra därhemma.

    Ruth ovan har jag träffat, en HELL of a LADY!!!
    Hon kom till vår svennefrulle en morgon då vi träffades på lokal här i Reston. Ruth bor i grannförorten Herndon. Jag, och mina svenska vänner, impades av Ruth!!
    SÅ ska vi också se ut…och MÅ…vid 85 årsålder!!!!

    KRAMAR!!!

  7. Lotta skriver:

    Du är underbar!

    GRATTIS på födelsedagen beautiful!

    Delar dina tankar. Ibland vill jag bara dra en filt över mig själv. Men det är ju inte något roligt särskilt länge. Så jag kör på, as is😉

    Hoppas jag får sitta och filosofera med dig på någon skön plats någon dag!

    KRAM och GOTT NYTT ÅR!

    Lotta

  8. Nämen Lotta, vilka fina ord❤
    Vi kör på, ligga under en filt är ju inge kul i längden🙂
    Du, det hoppas jag med!
    Kram!!

Kommentera

