Jag hjärtar Silicon Valley

Nyper mig ofta i armen och undrar hur jag kunde ha en sån tur.

För mindre än ett år sedan gick jag på San Franciscos gator, satt på caféer omgiven av entreprenörer och tänkte att det är väl ändå tusan att man bor i Silicon Valley av alla ställen och ändå inte får uppleva det ”på riktigt”. Att mest stå som en åskådare och titta in i den där världen och inspireras och vilja knacka på och stiga in. Men hur? Att vara en hemmafru (om än en pluggande sådan var inte vad jag ville göra hur länge som helst).

Nu får jag uppleva det.

Satt på Starbucks idag och jobbade. Tjuvlyssnade lite på allt som pågick vid borden bredvid. Den här pulsen, optimismen, den här känslan, ingenting är omöjligt. Det är svårt att beskriva det, optimismen och framåtandan finns i luften här.  Det bubblar och sjuder. Jag älskar att vara en del av detta. Om så bara på ett litet hörn. Att lära mig något helt nytt. Och kunna vara så stolt över Nordisk innovation. We rock!

Det är en skön känsla att äntligen känna att jag är på rätt spår. Jag spårar ur ibland, känner mig som världens minsta, pluttigaste människa men så kommer jag upp på spåret igen.

Lyssnar på årets sommarpratare och tänker på vad Jonas Gardell sa. Att vi har bara ett liv och att det är mycket bättre att bli använd än att ligga på vinden oanvänd.

Vi kör alla i diket ibland. Spårar ur. Men vi tar oss upp igen. För vi får inte leva om vårt liv, det är här och nu. Vi kommer aldrig ångra att vi flyttade och får uppleva detta. Jag hade spårat ur rejält karriärmässigt och behövde en omstart.

Det är verkligen inte alltid rosenskimrande, det här samhället är otroligt hårt mot de svaga och vi är väldigt lyckligt lottade. Att flytta till USA löser inte ens problem. Men för mig var det en chans till omstart. Till nya perspektiv. Nya tankegångar.

”Det finns saker man måste göra, annars är man bara en liten lort” säger Skorpan.

Och maken och jag har växt som människor.

IMG_1179

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Christina funderar, En liten flickas dröm och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Jag hjärtar Silicon Valley

  1. desiree skriver:

    Att spåra ut tycker jag kan vara något väldigt positivt och som verkligen kan öka på ens kreativitet och berika på många sätt. Jag är innerligt glad över att vi vågade hoppa på äventyret och flytta till både Alabama och hit till Schweiz. Det har varit oerhört givande på¨så många plan. Så berikande. Jag känner verkligen att jag lever livet här och nu att tiden liksom inte bara rinner förbi. Det har varit otroligt lärorikt och häftigt även om det självklart också varit jobbigt stundtals men jag kommer aldrig ångra något av detta. Att flytta runt är bland det bästa som hänt mig och nog har det varit både utvecklande och givande.

  2. Annika skriver:

    Vilket klokt inlägg, som så ofta förr här på din blogg.
    Förstår så väl att du tycker att du lever ett rikt liv, och att du får lära dig SÅ mkt.
    Härligt.
    Kramar!

  3. Sååå sant! Och du är tuff.

  4. Channal skriver:

    Wow❤ Jag blir så glad o lycklig av att läsa dina raser! Älskar kreativa människor som vågar! De är en del av dem! Go girl!!

    Lyssnade häromdagen på Skype Fredrik på sommarpratarna. Yes! Så mycket go o tro på sig själv! Härligt!!

    KRAM Anna

  5. Lotta skriver:

    Å, fina du! Du sätter ord på mina tankar!

    Man slängs av hästryggen ibland, men så upp på sadeln igen. Eller hur? Och det är inte alltid lätt, ibland riktigt tufft. Men nog växer man, utvecklas, inspireras. Det är fantastiskt!

    KRAM, härligt att läsa det här.

    Lotta

Kommentera

