The Silicon Valley Experience

Idag spenderade jag dagen på Microsofts campus på Launch Silicon Valley.

IMG_0814

Vi fick bland annat lyssna på en massa coola startups som pitchade för investerare och en av höjdpunkterna för mig var Guy Kawasakis keynote (SV guru). Det är så galet här, folk som man kanske hade hört talas om hemma, läst en bok av eller en bloggare man följer, plötsligt får man träffa dom i verkligheten. Och man vet aldrig vem man kan råka sätta sig bredvid på ett café här. Alla dessa inspirerande personer. De finns koncentrerade mellan San Francisco och San Jose.

IMG_0815

Blev nästan lite star struck🙂

Det man verkligen kan här är att nätverka. Konsten att nätverka har verkligen perfektionerats.

Det är rättframt och målinriktat. Man vet vem man ska söka upp och prata med. Visitkort byts och så går man vidare till nästa person. Har aldrig sett något liknande innan vi flyttade hit. Svenskar och Sverige har mycket att lära här. Här är networking det allra viktigaste. Och jag rör mig bland riktiga nätverkarproffs, måste påminna mig om det ibland. Jag känner mig ofta alldeles för svensk. Det är OK att bara gå fram till någon och inleda en konversation. Pang på bara. Vad kan du göra för mig, vad kan jag göra för dig?

Jag läser just nu en riktigt intressant bok som heter Quiet: The Power of Introverts in a world That Can’t Stop Talking. Vi bor ju verkligen i de extrovertas land nr 1, de flesta amerikanare känns otroligt extroverta. Även om Silicon Valley har sin beskärda del av introverta också. Hur som helst, en mycket intressant bok som bland annat förklarar hur det kommer sig att alla måste vara extroverta nu för tiden, det är ett personlighetsdrag som värderas så otroligt högt i dagens samhälle men att alla amerikaner inte alls är extroverta och att det inte bara behövs såna personer🙂

Jag känner mig nog som någon blandning av båda. Jag älskar tid för mig själv när det är tyst och lugnt, samtidigt som jag älskar att träffa nya människor och inte har speciellt svårt för att gå på events där jag inte känner någon. Jag är däremot väldigt känsligt för känslostämningar runt omkring mig och kan lägga ner lite väl mycket tid på att fundera på varför någon inte verkar gilla mig, om jag gjorde något fel i en situation etc. Och jag känner direkt om något är fel i en grupp, något som en extrem extrovert nog inte ens skulle märka för denne kör bara på.

Hur som helst – The Silicon Valley Experience – det är intensivt men ändå avslappnat. Mer T-shirt och sandaler än kostym. Nätverka är ett måste. Ta reda på nyckelpersoner du vill prata med innan och sök aktivt upp dom. Ha ett pitch förberett om dig själv/ditt företag. Ha alltid en bunt visitkort nära. ”Connecta” sedan på LinkedIn också.

Jag måste erkänna, att efter en sån här dag behöver jag ladda om lite i tysthet. När jag har bubblat av mig till maken om allt jag har lärt mig och alla jag träffat🙂

Kram på er!

 

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Allmänt, Livet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till The Silicon Valley Experience

  1. desiree skriver:

    Det låter så himla kul och inspirerande att vara med om något sådant här. Att kunna nätverka är en konst och något man borde öva mer på. Jag tror du befinner dig på exakt rätt ställe. Du får massor med bra erfarenheter och lärdommar att ta med dig som du säkert kommer ha mycket nytta av resten av livet. Väldigt coolt att få träffa dessa inspirerande människor i verkligheten, svårslaget.
    Kram!

  2. Annika skriver:

    Trevligt och inspirerande!
    Ja, säkert har swe mkt att lära där.
    VAD mkt jag läst/hört om introverta vs extroverta på sista tiden. Både på bloggar, via Karolina och via svenska tidningar.
    Intressant ämne.
    Jag är nog en blandning av båda, men är nog mer en introvert än tvärtom.
    Min dotter är en extrovert.
    Ja, du bor verkligen på en intressant plats.
    Kram!

  3. Anne-Marie skriver:

    Tänk så annorlunda miljö du bor och arbetar i trots att det inte är så väldigt långt mellan oss. Inga kändisar här inte!😉 Backwards mera skulle jag vilja kalla det. Silicon Valley är en speciell plats och skiljer sig nog från många andra platser i USA.
    Jag har blivit mycket mera extrovert sedan jag kom hit och har anpassat mig mer och mer. Jag var otroligt introvert tidigare. Nu pratar jag lätt med främmande personer och får ibland hindra mig själv litet när jag är i Stockholm eftersom folk inte riktigt verkar ha samma inställning som jag.😉 Självklart är inte alla amerikaner extroverta men överlag är det amerikanska samhället mera ”outgoing” än i Sverige.
    Att kunna nätverka är en konst. Eftersom vi inte har några tillfällen här har jag nog egentligen aldrig lärt mig det.
    Kramar!!

Kommentera

