Att ha provat på lite mer amerikansk sjukvård än jag tänkt mig….

Uttorkad, check.
Lunginflammation, check.

Var visst lite sjukare än jag ville erkänna. Ska inte dra alla detaljer. Men fick i fredags prova på Urgent Care, lungröntgen, dropp, ambulans och ER. Inte illa för en fredagseftermiddag/kväll som övergick i natt. I sure know how to spend a Friday evening!

Nu väntar vi bara på vad hela detta kalaset kommer kosta. Gulp!

Men jag fick fantastiskt bra vård, blev omhändertagen direkt och allt var mycket smidigt. Inga väntetider eller behöva ta sig till en röntgenavdelning. Allt i samma korridor.

Och man får en känsla av att eftersom de faktiskt tjänar pengar på att man är där så är man lite extra generös med prover och grejer. Plus att man kanske är räddare för att missa något och bli stämd, vad vet jag?

En skillnad från Sverige är också att man får veta alla provsvar, vilket inte alltid är så bra när man googlar de där rödmarkerade värdena och kommer fram till att man är dödssjuk i minst 3 obotliga sjukdomar.

Och på ER får man signera så många papper medan man mår skit att man kan signera bort allt man har utan att märka det. Det kanske vi gjorde? Gulp igen 😉 En penna trycktes upp i handen och så signera här, fast det stod att man noggrant skulle läsa igenom allt.

Men när vi efter midnatt kom därifrån så var jag sugen på In n Out Burger, så vi fick köra drive thru och plocka upp ett mål mat till mig. Det finns med andra ord hopp om livet!

Nu käkar jag antibiotika och är väldigt noga med att få i mig vätska. Och känner att livet sakta återvänder igen.

Ta hand om er!

Kram!

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Att ha provat på lite mer amerikansk sjukvård än jag tänkt mig….

  1. desiree skriver:

    Nämen din arma stackare. Usch för att bli så hemskt dålig som du blev. Skönt att du mår bättre nu och jag hoppas att du snart känner dig helt återställd. Men lika bra att ta det lungt ett tag och se till att du blir helt frisk. Du har väl sjukförsäkning som täcker det här kalaset till största del hoppas jag. Krya på dig och hoppas innerligt att du snart känner dig stark och pigg igen.

    En stor kram!

  2. Fourmum Anette skriver:

    Kram! även här har det varit sjukstuga, dock ingen ambulans, tack och lov! Fick 10 dagars antibiotika kur och hostmedicin och nu är det bättre, fast jag har ingen ork.. Men det kommer väl. Om inte annat, så har jag semester om 2 veckor 😉 Mer om det på bloggen när allt är klart..

  3. Annika skriver:

    FY TUSAN!! FY tusan! Peter, min man, fick lunginflammation en gång och jösses så sjuk han var. Christina, jag känner verkligen med dig!
    Må du sakta men säkert bli starkare.
    Ja, vården här (för oss med försäkringar, ska tilläggas) är verkligen outstanding, vilket du märkt nu.
    De behandlar direkt. Direkt. Inget lämnas åt slumpen.
    Jag är skitnöjd med vården i USA, men visst behandlas man ibland lite föööör snabbt och man hinner bli ordentligt uppskrämd.
    Men det är väl säkerhetsåtaganden det också.
    Sen att alla inte har del av den fantastiska vården är en helt annan (vidrig) historia
    Kramar och KRYA PÅ DIG!!!

    • Tack vännen! Ja det var verkligen skit, nu är det lite mindre skit 🙂
      Ja när man har försäkring så går allt som på räls. Jag är också nöjd även om de ibland är lite för snabba med alla test 🙂
      Som du säger, när man inte har, ja det vill jag inte ens tänka på, så hemskt!!! Jag fattar inte att man kan ha det så i ett i-land!
      Kram!

  4. Anna skriver:

    Bästa Christina,
    En styrkehälsning från Skåne till dig! Bodde du i grannbyn (vilket du gärna får göra i framtiden) skulle jag fylla en korg med tidningar, godis, nybakta scones och hallonsaft och komma över till dig med. Nu önskar jag dig istället en snabb återhämtning och att du snart får njuta Californiens solstrålar igen!
    Sköt om dig!
    Stor kram Anna

  5. Kim skriver:

    Åh det lät som en skitfredag! Men skönt att du fick bra vård 🙂 Krya på dig!!

    Kram

  6. Gabriella skriver:

    oj..! Krya på dig!!

Kommentera

