The tree of wisdom

Ute på vår hike i lördags kom vi fram till en glänta där människor skrivit små meddelanden på löv och satt fast dem i den gamla barken.

En tur i en Redwoodskog gjorde mig väldigt ödmjuk och gav perspektiv. Att jag inte hann färdigt det där innan veckan var slut var trots allt inte hela världen.

Dessa träd har stått här långt innan jag eller mina förfäder var födda och kommer antagligen (och förhoppningsvis) stå där långt efter min bortgång. Vi människor är ett ögonblick i dessa träds liv.

Jag tänker ofta på den här biten i Steve Jobs fantastiska tal, antagligen för att jag har kära som kämpar mot cancer just nu. ”In the face of death” bleknar det mesta och bara det viktiga blir kvar. Det finns ingen anledning till att inte följa ditt hjärta.

Remembering that I’ll be dead soon is the most important tool I’ve ever encountered to help me make the big choices in life. Because almost everything — all external expectations, all pride, all fear of embarrassment or failure – these things just fall away in the face of death, leaving only what is truly important. Remembering that you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart.

Och under de där stora träden bleknade de mesta av mina världsliga problem och rädslor bort.

Ha ha, gillar speciellt Free your mind and your ass will follow😀

I Silicon Valley snurrar allt på fort och det kan vara ett väldigt hårt och tufft arbetsklimat många gånger. Men så träffar man också så många ”free spirits” här. Som gett upp jakten på det materiella. Alla kontraster och människomöten gör Kalifornien så intressant.

Som P, som efter att förlorat precis allt på 90-talet bestämde sig för att om han kom på fötter igen så skulle han resa tre månade om året, för som han sa, du kan ta ifrån en människa allt han äger men du kan aldrig ta ifrån honom sina upplevelser.

Detta mina vänner blev måndagens reflektion när tankarna bara fick löpa fritt.

Kram!

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Christina funderar, Livet. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till The tree of wisdom

  1. Boel i Sydney skriver:

    Sag Steve Jobs tal pa Emmys blogg och alskade det, hans ord var sa tankvarda.
    Som du skrev, det finns ingen anledning till att inte folja sitt hjarta!

  2. Annika skriver:

    ja, Kalifornien kommer nog alltid att förbli hippisarnas utpost, trots allt. DET är ju lite läckert, tycker jag, KUL med blandningen mellan alla techisar och free spirits hos er.
    Ja, visst ska man följa sitt hjärta. Absolut.
    Kram!

  3. desiree skriver:

    Jag minns också att jag fick den där känslan när jag gick bland de enorma Redwood träden att alla de där småsakerna som man någon dag tidigare tyckt varit viktiga plötsligt blev just småsaker som egentligen inte betydde mycket. Älskade vad Lyndon Jonsons fru skrivt då hon besökt redwood nationalpark ”One of my most unforgettable memories of the past years is walking through the Redwoods last november-seeing the lovely shafts of light filtering through the trees so far above, feeling the majesty and the silence of that forest and watching a salmon rise in one of those swift streams – all our problems seemed to fall into perspective and I think every one of us walked out more serene and happier.”

    Steve Jobs ord är också ett budskap som går rätt in i hjärtat. Sedan håller jag helhjärtat med om att man kan bli av med allt utom sina upplevelser i livet. Resor och möjligheter att bo på olika ställen ger så otroligt mycket. Jag tror det är väldigt givande att byta perspektiv i livet. Fint med alla små budskap som folk skrivit på löv och satt fast i barken på dessa träd.
    Kram!

    • Så fint!!! Håller till fullo med, exakt så är det ju.
      Precis, jag känner att ägodelar betyder mindre nuförtiden, det finns annat som ger så mycket mer.
      Ja det var fint, lite kul att någon börjat och sedan har folk hängt på🙂
      Kram!

  4. Du skriver så fint vännen! Det är viktigt att ibland stanna upp och reflektera över livet. Stå på vännen. Jag vet att du gör ett bra jobb! Kram.

Kommentera

