How’s it going?

Och:

How are you?

Jag vet ju att man bara ska säga något i stil med ”good thanks” och le glatt även om man har en överjävlig dag och mår skit.

Som när man står i kassan i affären och kassörskan frågan ”how are you” och man gör sitt bästa för att le fint och kraxa fram ett ”good thanks” fast man är tokförkyld och knappt kan andas.

Men ibland glömmer jag bort mig och liksom översätter ”How’s it going” med ungefär ”hur går det” på svenska och svarar därefter och får en mycket chockad amerikan framför mig. Det där var han ju inte alls intresserad av att höra.

Och jag tycker fortfarande det är konstig att man inte ens behöver svara på How are you-frågan utan bara fortsätta prata som att någon inte ställt en fråga. För amerikanarna är det ju bara en del av hälsningsfrasen som när vi säger hej.

Men ”How’s it going” alltså, vissa dagar chockar jag en amerikan med mitt svar.

Kulturkrock. Lite kul ändå.

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Christina funderar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till How’s it going?

  1. Lotta skriver:

    🙂

    ”Good, how are you” säger jag snabbt och lassar upp på disken eller vad det nu kan vara. Jag förväntar mig inget svar men det känns bättre än bara ”good”. Och när de säger ”have a great day” så ler jag och säger ”you too”
    🙂

    Mer än så verkar ingen intresserad av😉

    Happy Friday my dear!!!

    Kramar!

  2. Annika skriver:

    I början blev jag så tagen på sängen av alla artighetsfraser överallt. Visste inte vad jag skulle säga…SOM just How is it going?? Jag blev liksom ställd, haha!!!
    Numera går det av bara fartem jag svarar ”good” eller ställer motfrågan. Second nature numera…
    Gillar de där artighetsfraserna även om de är just fraser. Men why not?
    Kramar!!

  3. Desiree skriver:

    För det mesta är det ok och man vänjer sig till slut vid att How are you bara är en hälsningsfras och inte alls en fråga. Men jag tog inte How are you så himla bra då jag var på Walmart en gång och var ledsen över något så att jag grät öppet och ändå får frågan How are you i förbifarten. Då blev jag lite sur. Kände att låt folk vara i fred om du inte bryr dig och ser att man inte alls mår något vidare.
    Ha en underbar Fredag.
    Kram!

  4. Anna skriver:

    Kul att läsa om livet ”over there”!!! Jag svarar alltid på frågan lite ställd och obekväm…!!
    Det där med att det är lite årstidslöst hos er, hur tar du det? Det var en av sakerna som fick min man att flytta hem. Han saknade årstiderna helt enkelt. Fast å andra sidan får man väldigt mkt vinter här hemma i Sverige…oproportionerligt skulle jag säga:-)
    Trevlig helg Christina!
    Kramar Anna

  5. Amerikanerna har bra av att bli chockade ibland. Fortsätt med det. Det är det som är charmen med oss expats här borta😉 KRAM!

Kommentera

