Att dansa med kor

…. eller kalvar om man ska vara noga.

Efter lunchen och fotomania i Moss Beach åkte vi vidare till Monterey. Jag älskar Monterey, det är så vackert när man kommer på Highway 1 ner mot bukten med de fantastiska sanddynorna. Monterey är också så mysigt att bara strosa omkring i. Mer om det i ett senare inlägg.

Yours truly var happy as a clam, hon skulle få se lite westernridning.

En av mina drömmar som jag hoppas kunna förverkliga medan vi bor här är att åka till en ranch och leva riktigt ranchliv. Ut på slätterna och driva kor, sova vid lägerelden med sadeln som kudde och värma bönor över elden i en gjutjärnsgryta, a al Clintan i någon westernrulle. Ja ni fattar.

Vi kollade in en tävling som gick ut på att man skulle kunna skilja ut en tjurkalv med ett visst nummer från flocken och hålla den åtskild en stund och sedan driva en onumrerad kalv in i en fålla på andra sidan arenan.

Det som var mest fascinerande var att se hur vissa hästar verkligen gick in för uppgiften och läste av kalven och parerade perfekt. Riktigt coolt. Hästen spände ögonen i dom och sa liksom Gandalf, You shall not pass.

Att hålla tjurkalven åtskild visade sig vara en större utmaning än att driva kvigkalven till fållan. Kvigorna visste vad dom skulle göra och var lite mer medgörliga, så för det mesta trilskades dom lite men sprang sedan snällt bort till fållan. Antar att det finns en anledning till att man rider rodeo på tjurar 🙂

 

Nu är det dags att sova här. Lååång dag idag och lååång dag imorgon.

Kram!

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Utflykter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Att dansa med kor

  1. Desiree skriver:

    Så himla coolt med rodeo. Det vill jag väldigt gärna se någon dag. Vi lyckade inte pricka in någon rodeo show medan vi bodde i Alabama (jag borde ha varit mer på). Otroligt imponerande hur duktiga både cowboys och hästar är.
    PS. Håller med dig om att Monterey är en riktigt härlig liten stad.
    Kram!

  2. annagranstrom skriver:

    Roligt! Vi var i monterey en stund på roadtripen förra sommaren. Köpte massa smycken där på nån outlet, såg sälar osv. Vill oxå se en rodeo!

  3. Anna skriver:

    Yeahaa cowboy girl!!!
    Kul inlägg! ja ranchliv vore en erfarenhet! Själv är jag fortfarande lycklig över att sonen ridit för första gången i tisdags uppe hos vänner i Stockholmstrakten. Han satt jätte fint och verkade älska det! Det värmde mitt hjärta!!
    Idag slappar vi hemma, tvättar, ser på OS och barntv och njuter sommarlov några dagar till!
    Stor kram på dig! /Anna

  4. Lotta skriver:

    Hello lovely you!

    En av mina drömmar som jag också hoppas kunna förverkliga är att leva ranchliv! Jag hänger med dig ut på slätterna och driver kor, vi kan sova vid lägerelden med sadeln som kudde och värma bönor över elden i en gjutjärnsgryta. Älskar!!!

    Cali – jag är SÅ sugen att uppleva det igen. Det var alltför länge sedan.

    Kram!!!

  5. bortabrabloggen skriver:

    Westernridning är så coolt! Kram

  6. Ping: Nyårskrönika – del 2 | My life in Silicon Valley

Kommentera

