Den förstenade skogen

Sista dagen på vår vintripp susade vi ner genom Sonoma. Vi hade siktet inställt på Calistoga som är känt för sina varma källor, spa och gyttjebad. Nu hör det till saken att det var ca 40 grader varmt den dagen så jag jag upp min idé om att spa:a mig i varma källor.

Innan Calistoga såg jag plötsligt en skylt: Historic Landmark, Petrified wood.

Öh, vad är det tänkte jag. Maken blev också nyfiken så vi vände om och gjorde en liten avstickare.

Tog lite bilder som förklarar vad det är, så jag gör som Piff och Puff på julafton och visar istället:

Den karaktäristiska blåa himlen:

Redwoods är inga små träd så det måste varit ofantliga krafter som fällde dom. Under miljontals år har sedan trädmolekyler ersatts av sten.

”The Queen”, så gammal så att ett nytt träd växt upp igenom det.

Ja detta var kanske inte världens roligaste inlägg, en massa bilder på träd som blivit sten men som före detta keminörd så går jag igång lite på detta måste jag erkänna 😉 Och skyltarna var lite finurliga ändå, ”Rocks of Ages”, likt en film i en biosalong nära dig 🙂

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Foto, Utflykter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Den förstenade skogen

  1. Lotta skriver:

    Nature!! Slutar aldrig att förvånas. Tänk att dessa träd kan bli sten. Vackert, mäktigt!

    Gillar era road trips, gillar att du är en före detta keminörd 😉

    Kram!

  2. annagranstrom skriver:

    Jag vill till Kalifornien igen nu nu nu!

  3. Anna skriver:

    Hej Christina!
    Jag får lite Australienfeeling här och Darwin med omnejd vibbar!!
    Hoppas du har en bra dag! Här ska städas, lyssnas på radio och plöjas deckare! Pojkarna har åkt i förväg på semester. Mysigt med lite egen tid och vovven håller mig sällskap!
    Stor kram Anna

  4. Desiree skriver:

    Tycker det är himla coolt med dessa bjässeträd som förstenats. Vad kul att du tog dig tid och gjorde denna avstickare. Himla häftigt att askan från Mt. St Helens for hela vägen ner hit till Kalifornien från Washington state. Har varit vid Mt. St Helens med mina föräldrar för många år sedan. Gillar dina roadtrips och upptäcksfärder.
    Kram!

  5. bortabrabloggen skriver:

    Coola bilder! redwood träd är sååå mäktiga!

  6. Ping: Att ta en kaffe i Calistoga | My life in Silicon Valley

  7. Ping: Nyårskrönika – del 2 | My life in Silicon Valley

Kommentera

