Guldgrävare i Kalifornien

För ett tag sedan gjorde vi en road trip till guldland. Där Kaliforniens guldrusch började. (Ska visa mer bilder snart, påminn mig 🙂 ). Det var en mycket givande tripp, inte bara vacker natur utan vi fick mer känsla för Kaliforniens historia.

När vi åkte längs slingriga vägar lyssnade vi på Kristina från Duvemåla. Helene Sjöholms vackra röst Hemma, var ligger det nånstans och Peter Jöbacks mäktiga Kristina, guldet blev till sand.

Jag har tänkt en del på de som emigrerade från Sverige då och dessa guldgrävare i Kalifornien. Hur otroligt modiga de var. Desperata rent av. De visste egentligen ingenting om vad som väntade dem, bara ett löfte och ett hopp om ett bättre liv för sig själva och sina barn. Och de visste att de aldrig skulle komma tillbaka till Sverige. Så totalt annorlunda mot nu, när hela världen ligger för våra fötter, och våra kära ett Skype-samtal bort.

Jag påmindes om mina funderingar när jag hittade några ”amerika brev” när vi nu rensar i en gammal släktgård . På 1920-talet emigrerade en bror till min morfar. Ett vykort sa endast ”en sista hälsning”. Så definitivt. Ett annat vykort var bara stämplat med några standardfraser om att allt hade gått bra och de hade kommit fram till New York.

Såhär åkte man till Amerikat för snart 100 år sedan.

Idag kommer en annan sorts guldgrävare till Kalifornien. De kommer för att försöka vinna det stora IPO-lotteriet. Bevis på de som lyckats finns överallt i Silicon Valley, nu senast med Facebook. Man ser bevisen överallt, stora hus med tomter som en mindre småländsk by, där de fina bilarna står på rad. Varje onsdag går jag och lyssnar på någon som lyckats på Stanford och minst hälften i publiken har en affärsidé dom jobbar på.

Det finns en annan sorts guldgrävare också. De immigranter som ofta kommer från Mexiko. Som också drömmer om ett bättre liv i USA. En del bor på andra sidan motorvägen där husen har galler för fönstren och skottlossningar är vanliga. Som har 3-4 jobb och sliter natt som dag.

Och så den lilla tjejen, som var jag, som drömde om USA, och särskilt Kalifornien, i mitt flickrum, det glimmade och lockade. Som skrev i sin kartbok, some day I will leave this country for the USA, just wait and see.

Alla trängs vi i kontrasternas USA. Tre kvarter åt ”fel håll” och du kommer till en annan värld. Sida vid sida, dessa två världar. Alla har vi dock en sak gemensamt, Kalifornien har samma dragningskraft på oss, nu som då, det är bara annat guld som glimmar….

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Christina funderar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Guldgrävare i Kalifornien

  1. Anna skriver:

    Hej min vän,
    Vilket fint inlägg! Fängslande, eftertänksamt och berörande. Jag har alltid fascinerats av emigranterna och de val och inte minst uppoffringar de gjorde. Jag skulle gärna vilja läsa mer om emigrationen till USA. Visst finns et ett sådant museum i Växjö? Varit där?
    Kram Anna

    • Tack!!
      Ja jag med, det stämmer att det finns ett museum i Växjö. Jag har varit där men var för liten för att riktigt uppskatta det…. det finns också ett museum i New York där emigranterna kom iland, skulle vilja se det med! Nu vet jag ju att min morfars bror landsteg där 🙂 Villhelm Mobergs böcker tror jag också att jag ska läsa om inom en snar framtid!
      Kram!

  2. Anna skriver:

    Hej igen!
    Glömde skriva att jag köpte senaste numret av ”Vagabond” idag där det är en USA-special. Kanske ngt att ta med ”hem” till Kalifornien igen?! Allt från ranchliv i Montana till vinprovning i Sonoma valley. Jag ska läsa och drömma!!!
    Kram igen

  3. Krönikören skriver:

    Läsvärt! Ja, det är många som lockas av ”lyckans land”. Här har det visats en tv-serie om USA:s gränskontroller. Det gör ont att se de fattiga mexikanarna som desperat försöker på alla sätt att ta sig in i sitt grannland, vandrar genom öknen nattetid med små barn, låter sig byggas in i bilar, betalar stora summor för att smugglas, småkillar som låter sig tejpas fulla med knark och försöker promenera genom gränskontrollerna osv osv.

  4. Lotta skriver:

    Visst är det något speciellt med Amerika…och kanske mest Cali! Drömmar, guld, möjligheter, värme, sol, berg, vatten.

    Fint att du hittade vykortet! Emigrationen till USA är en stor del av vår historia.

    Ranchliv i Montana…ja! Vill, säg till när vi åker 😉

    • Ja Cali och kanske LA och Hollywood glimmar mest….. vi är uppvuxna med TV-serier därifrån, det enkla livet i solen 🙂

      Ja det är den verkligen, häftigt att tänka sig att jag har släktingar där 🙂
      OK, jag tror jag åker i höst, så du vet 😉
      Kram!

  5. Annika skriver:

    SÅ sant det du skriver. Tycker att alla borde läsa och SE Utvandrar-filmerna/böckerna. DE såger SÅ mkt om hur det var. Som du säger så visste de att de for FÖR alltid när de for, att de inte skulle återvända. OCH ja, de hade ju inget val. Det var nöd i Sverige.
    Som Lotta säger är ju hela USA byggt på invandring. Det märks.
    Mexiko är en av de platser därifrån folk kommer in olagligt, men även andra från flera andra ställen i latin och sydamerika.
    I Washington Post skrev de nyligen om en tös som går ut HS nu, och dagarna efteråt utvisas hon och hennes mamma tillbaks till El salvador (tror jag att det var), illegala immigranter. Flickan uyppvuxen i DC, var 4 år då hon kom. De flydde mitt i natten på en liten flotte över Rio Grande. Nu har INS hittat dem, och nu ska UT. Tycker så synd om tösen att det inte är klokt…
    OCH detta är bara ett enda fall av tusentals och åter tusentals liknande fall…
    Kram!!

    • Ja det är verkligen en fantastisk serie!
      Absolut, USA är byggt på invandring, tyvärr verkar vissa politiker ”glömma” bort det nuförtiden.

      Usch, vilken hemskt historia… ja jag läste precis att Obama vill lätta på reglerna, det är hemskt vad som händer.
      Kram!

  6. Anna skriver:

    Vi har nesten blitt litt bortskjemte med hvor lett vi kan forflytte oss fra sted til sted. Men tenk saa fantastisk at vi har de mulighetene! Jeg har ogsaa alltid drOmt om aa bo i USA. Det var alltid der jeg saa for meg at jeg kom til aa ende opp.

    Hvem vet hva fremtiden vil bringe 🙂

  7. desiree skriver:

    Vad coolt att ni hittade dessa amerika brev på er gamla släktgård. Jag vet att vi har haft flera släktingar i vår släkt som emmigrerat just till Amerikat men det vore ju så coolt om man hittade något brev eller vykort som ni gjorde.
    Guldgrävar byarna i CA minns jag också från vår resa. Tycker de var fulla av charm och gillade även naturen och de slingriga små vägarna där uppe. Vi hamnade i en liten by som jag har för mig heter Sonora och där fanns ett litet museum som vi hittade av en slump. Där fick vi världes bästa guidade tur. Det var en äldre man där som verkligen kunde ALLT om guldgrävar tiden i USA. En fantastisk upplevelse som vi inte alls förväntade oss.

  8. Ping: Coloma – i hjärtat av guldruschen | My life in Silicon Valley

Kommentera

