Att sakna Amerikat lite…

Och inse en sak som sig själv….

Kundservicen.

Var på en liten tripp till det lilla samhället en mil från oss. Gick in hos optikern för att fixa glasögonen lite. Lång kö. En kvinna som tog emot kunder. Man kunde höra minst två andra prata någonstans bakom disken. Kvinnan sa till slut; ”det är fler kunder i butiken”. Oj, jaha sa en man och kom fram.

Jag insåg en sak om mig själv. Jag har blivit väldigt lik en otålig amerikan. Oftast hinner man knappt in i en affär förrän man får frågan om man vill ha hjälp och det finns oftast onödigt mycket personal. Och jag har visst vant mig vid det🙂 Snabbt ska det gå.

Här stod alla så tålmodigt och väntade. Fast en man harklade sig lite väl många gånger, kan inte bara varit problem med halsen. Men inget annat. Bara harkla sig lite. Så typiskt svenskt.

Utbudet.

Var inne på lokala ICA-butiken.

Trött sallad som måste varit på väg till komposten. Trista grönsaker, ingen stuns i purjon. Inga bär. Vad jag har blivit bortskämd med frukt och grönt i Amerikat. Blev nästan chockad av skillnaden. Man vänjer sig fort tydligen. Whole Foods och Trader Joe’s, I miss you!

En kvinna knep de två sista zucchinisen (vad tusan heter det i plural??). Letade efter någon att fråga. Fick gå till kassan för att få hjälp. Nej, det kom inga fler förrän imorgon. Jahapp.

Nästan så jag skulle vilja slå upp en liten gårdsbutik med egenodlat frukt och grönt. Det är synd att det lokala har gått förlorat. Grönsakerna kommer från något centrallager någonstans och kundkretsen är för liten för att ha ett större utbud och det som finns blir som den trötta purjon utan stuns.

Vädret.

För en solstolle som jag är det något väldigt tryggt i att ha ett pålitligt väder. Klarblå himmel och sol varje dag. Det är perfekt väder i min värld.

Men annars är det gott att vara i Sverige. Och på landet. Den friska luften får väga upp den trötta purjon. Det är bara intressant att notera hur snabbt man vänjer sig.

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Christina funderar. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Att sakna Amerikat lite…

  1. Haha. Ja, jag tror vi blivit lite amerikaniserade. Pratade med E när han var i Oslo och han klagade på servicen på hotellet🙂 Han som aldrig brukar klaga! Och jag kommer definitivt att sakna utbudet av färsk och fräscht frukt och grönt. Men saknar jag Sveriges utbud av ost! Kram!

  2. desiree skriver:

    Jag saknar också amerikat för precis det du tar upp. Varje gång jag åker dit numer så är det rena himmelriket att kliva in på Whole Foods eller annars räcker det gott med nästan vilken amerikansk mataffär som helst Vons eller Publix eller något sådant. Sommaren är fin här men ack så kort. Det som dock är ett stort plus med Svedala är semestern vilket gör att man både har tid att umgås med familjen och även åka på någon cool road trip i amerikat under året.
    Mejeriprodukterna från Sverige saknade jag ofta i USA som svensk fil och yoghurt liksom färsk jäst att baka med fanns aldrig i Alabama. Trevlig blogg du har, kikar gärna in fler gånger.
    Desiree

  3. Lotta skriver:

    Jag blev impad av en del affärer när jag var i Stockholm…både mindre och en del jättar som City Gross som jag tyckte hade bra utbud. Men visst, mataffärer här är generellt mycket bra.
    Och Whole Foods är ett kapitel för sig. Love it!

    Och amerikansk effektivitet har man ju börjat vänja sig vid inser man🙂

    Samtidigt som det kan bli extremt byråkratiskt också….massor av regler, papper, begränsningar, ”this is not my job” eller ” I am just doing what I have been told”….it’s the law liksom😉

    I affärerna går det undan, mer kunder vilket betyder mera cash. Gillar när det
    är ordning på köer och man hör ”next in line”😉

    Kram och ha det så skönt!!

    • Ja jag tror nog att Stockholm har lite mer att bjuda på än en småländsk håla😉 Men såklart Oskarshamn tex har bra utbud.
      Whole Foods är helt klart ett kapitel för sig, den affären är inte av denna värld🙂

      Abslout, jag håller med. Byråkrati och this is not my job etc kan göra mig galen!

      Och ja, allt går ut på mer cash i Amerikat😉
      Kram!

  4. Karin skriver:

    Hejsan!
    Vilken fantastisk blogg jag fann här ikväll! Härliga foton blandat med riktigt bra text. Intressant alltihopa🙂 Som du skrev i något inlägg, det är kul att läsa andra utlandssvenskar för man kan förstå och relatera till dem lite mer.
    Väldigt intressant att läsa om dina föreläsningar och seminarier du går på. Hur fungerar det? Vad gör du annars?
    Hoppas du har det riktigt bra hemma i Sverige nu och att solen kikar fram på dig lite i alla fall!
    Hälsningar Karin

    • Hej!
      Välkommen hit!! Vad glad jag blir!
      Jag går varje onsdag på Stanford på entreprenörsföreläsning som är gratis (helt galet) annars pluggar jag marknadsföring och sociala medier på San Francisco State University och ska försöka ragga internship när jag kommer tillbaka🙂

  5. Love in LA skriver:

    Haha! – mitt i prick, förstår precis!🙂
    Det är fasligt vad fort man vänjer sig vid allt det goda USA har ett erbjuda🙂

    Hur länge stannar du i Sverige?

    Ha en fortsatt skön resa, kram!

  6. Annika skriver:

    Jomen visst…
    Håller med om mkt.
    Servicen slås jag av varenda gång jag är hemma, eller bristen på den.
    Det är SÅ påtagligt.
    Mataffärerna är utan tvekan bättre här. Just frukt och grönt. Det går inte att jämföra.
    Detta är ngt som brukar slå mig varenda gång jag kommer hem.
    Sen är ju godiset godare, brödet smarrigare och ostdisken roligare hemma i Sverige🙂
    Fortsätt att ha det BRA hemma, och må solen skina på er.
    Kram!!

  7. bortabrabloggen skriver:

    Låter som att du har det bra därhemma, trots halvkass service =) Kram

  8. Boel i Sydney skriver:

    Intressanta funderingar🙂 Det ar alltid kul att lasa om andra utlandssvenskar som ser lite annorlunda pa Sverige nar de bor utomlands. Vissa saker uppskattar man mycket mer, andra saker saknar man. Jag ar i Bangkok nu och vantar pa flyget till Danmark sa snart ar jag ocksa pa smalandsk mark🙂

Kommentera

