Fint väder-hajkaren

Det är jag det.

Bästa inköp inför resan: Långkalsonger i ull.

Varför? Ja det får ni snart se.

Det blev oroväckande mörkt på himlen ju längre vi körde mot Yosemite:

Och så när vi kört in i parken:

Det började snöa!?! Welcome to sunny California liksom. Vi flyttade ju hit av en anledning 😉 Trodde inte jag skulle få se snö innan december i Sverige. Men som min vän K säger, det finfina med Cali är att man kan åka skidor på morgonen i bergen och se solnedgången i shorts på en strand på kvällen, allt på en och samma dag.

Det var inte varmt nere i Yosemite Valley men det snöade inte i alla fall. Så ni kan tänka er vad jag drog på mig där nere, fortare än kvickt. Jo, ullkallingarna såklart. Flip flopsen åkte också av med raketfart!

Såhär fashionabelt bodde vi i en tältstuga i Curry Village (bilden tagen senare i helgen när solen återkom). Det var inte varmt kan jag säga, men jag är glad att vi slapp sova på marken. Inredningen bestod av fyra stenhårda sängar och en hylla. Är man på camping så är man. Ja jag vet, som rubriken antyder är jag och maken inga hardcore campare.

Boxen utanför är en björnsäker bur där vi var tvungna att låsa in allt som luktade, även tandkräm, solkräm etc. Inget fick lämnas i tältet eller i bilen (maken var lite orolig för sin fina Lexus). Senaste historien jag läste var om en björn som brutit sig in i en Prius på jakt efter mat och dessutom lyckats lägga i friläge och köra iväg.

Gissa vem som var lite harig över att behöva gå på toa på natten. Gulp!

Lördagen började som fredagen slutade, med regn. Våra vänner som är hardcore drog ut på tur, den kan ni läsa om här. Maken och jag stannade i dalen. Jag är inte bara en fint väder-hajkare utan även en fint väder-fotograf så jag bemödade mig inte med att ta med kameran när maken och jag traskade omkring.

När vi fått nog av regnet åt vi lunch på hotell Ahwahnee. Det var tjusigt värre. Tänk er en fjällstuga på steroider. Vi var inte ensamma om att värma oss runt den öppna spisen.

Lite mobilfoton:

Efter lunch kollade vi in lower Yosemite falls, sa minst 20 gånger ”nu tror jag att det klarnar upp”, men det gjorde det inte. Som tur var hade Curry Village en stuga med öppen spis och urkasst Wifi, där frusna vandrare kunde värma sig och en och annan ekorre också:

Så det var ungefär det vi gjorde på lördagen, gick från öppen spis till öppen spis med en vattenfallstitt emellan.

Nu ska jag krypa ner under täcket, jag blev inte bara fina minnen rikare utan också en förkylning som jag måste kurera nu, för på lördag flyger jag till Sverige!

Avslutar med en teaser om vad söndagen bjöd på:

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Utflykter och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Fint väder-hajkaren

  1. Jasså, det var där ni satt och mös medan vi var ute i regn och rusk. Såg betydligt varmare ut 🙂 Fint-väder hajkare är inte så dumt att vara. Kroppen tycker nog bättre om huvudet på det sättet. Våra är ständigt i bråk med varandra 🙂 KRAM!

  2. Fourmum Anette skriver:

    Vilken utsikt! Spännande väder 😉 Hur länge stannar du i Sverige? Kram

  3. Krönikören skriver:

    Hahaha! Snö, björnar, tältstuga (aldrig hört talas om) och en fjällstuga på steroider – jag måste bara skratta!

  4. Annika skriver:

    HÄRLIGT!! Vet inte om du läser Anne-maries blogg, hon bor i Weed, CA. OCH nej, det är nog inte ”sunny Cali” det inte…Otroligt vilka klimatskillnader det finns i staten. OCH det är ju toppen!!
    Underbar helg ni hade!!
    Inte konstigt att du drog på dig en förkylning. Hoppas du känner dig bättre.
    KLOK kille på REI som tipsade om långkallingar. DE vet vad de snackar om 🙂
    KRAMAR!!
    PS, björnboxar finns på denna kusten också på campingar…LÄSKIGT!!

  5. Boel i Sydney skriver:

    Trist med vadret, men stallena ni varmde Er pa ser jattemysiga ut. 🙂

  6. Anna skriver:

    Hej där!
    Ser ut som ett tält-radhus område eller?!! Ni fick lite fint väder iaf någon dag, den sista bilder ser riktigt härlig ut! Vilket ställe ni lunchade på dessutom!
    Önskar dig en fin kväll!
    Kram Anna

Kommentera

