När man väntar på en make

….. kan man passa på att reflektera lite över dagen.

Hur helikoptrar har cirkulerat över vårt hus idag för Obama är på besök. Man kunde äta middag med honom i ett fancy hus i grannskapet för den nätta summan av 300 000.

Hur skönt det är att kunna cykla till Palo Alto på ett litet kick. Woops så är man där. Love it!

Hur grönt det är överallt nu, önskar jag hade haft med mig kameran på min cykeltur så jag kunde visa er. Det är så grönt att det nästan gör ont i ögonen.

Hur en man kommenterade över att jag hade hoppat av cykeln och ledde den genom gångtunneln under tågspåren. Det hörde inte till vanligheten fast det står skyltat överallt. Ja, jag är svensk sa jag.

– That explains a lot, sa han. The courtesy and the helmet… Ja han tyckte nog att svenskar var artiga och rädda om sitt huvud🙂

På Stanford föreläste Adam Lashinsky som skrivit boken Inside Apple.

Jag har lite koll på Apple men det var kul att höra med om företagskulturen och hur ”Apple does business” är totalt annorlunda mot allt man får lära sig i skolan. Hur Apple och Google är varandras motsatser. Att Steve Jobs var ”the productive narcissist”.

På Google får man fri mat, man kan koppla av med allehanda grejer, leka, det är en öppen företagskultur, man uppmuntrar att folk pratar med varandra. Skulle kunna säga detsamma om Facebook, kollade på dokumentären Inside Facebook igår där ungefär samma kultur beskrevs .

På Apple har man en ”culture of work”. Här leker man inte. Cheferna mikromanagerar och allt är hemligt. Även för de anställda. Är man inte i samma grupp så vet man inte vad de andra håller på med. Alla ska bara titta framåt som en häst med skygglappar och inte bli distraherade. Grym fokus på detaljer och Apple bestämmer vad kunderna vill ha och inte tvärtom. Inga fokusgrupper här inte. Och väldigt fascinerande, de flesta anställda vet inte vad det är för produkt de utvecklar förrän vi konsumenter gör det och den lanseras.

Och som det står på väggen alla anställda går förbi varje dag: Simplify, simplify, simplify.

Fyndigt.

Jag vet inte om jag skulle stå ut i ett sånt företag. Jag gillar att ha helikopterseende och veta var företaget jag jobbar på är på väg och väldigt viktigt; umgås med mina kollegor. Jag gillar inte att mikromanageras, jag vill ta eget ansvar. Även om man får göra de coolaste grejerna på jorden. Vad tror ni? Skulle ni vilja jobba så?

Steve Jobs hade så stor inverkan på företaget, han var Apple på något sätt och han la sig i allt. Han hade en fingertoppskänsla som få och kunde verkligen bestämma vad kunderna ville ha. Frågan är om Apple klarar att hålla samma kurs och företagskultur nu när han är borta. Vi får se.

Onsdagar gör mig på så gott humör, jag känner mig så lyckligt lottad som får gå på dessa föreläsningar och min världsbild vidgas för varje gång. Efteråt tar jag och H en kaffe och diskuterar vad vi hört.

Men nu kommer maken äntligen hem efter att ha trotsat flygförseningar och Obamas avspärrningar. Ciao!

Den som väntar på något gott….

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Christina funderar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till När man väntar på en make

  1. bortabrabloggen skriver:

    Haha, det där med cykelhistorien var roligt, detsamma hände mig härom dagen. Vägarbete i stan och det står stora skyltar ”walk your bike”, vilket jag verkade vara den enda som gjorde, och också den enda som inte fick någon böter av civilpoliserna som stod och skrev ut böter. Jag fick en tumme upp istället=) Tur att man är ordningssam svensk! Kram

  2. Fourmum Anette skriver:

    Intressanta jämförelser! Jag håller med dig, jag vill inte mikromanageras, jag vill ta eget ansvar! Jag ligger efter med kommentarerna, men jag läser😉 Kram!

    • Ja jag tycker det med!
      Vi svenskar är så vana med att ta eget ansvar på arbetsplaster, det är inte så mycket hierarki.
      Det är lugnt, jag är glad att du läser och gillar min blogg!! Jag hinner inte kommentera inne hos dig heller på varje inlägg men jag läser!
      Kram!

  3. Annika skriver:

    Du har läst Steve Jobs biografi, gissar jag. Den målar en inte alltför vacker bild av honom och Apple. nej, jag skulle mkt hellre jobba på Google, you bet!!
    Men, vi får se om Apple fortsätter att vara så innovativt som det varit. Det lär visa sig. Snart.
    NU har du din man hemma igen!!! HÄRLIGT!!!
    Kramar!!!

    • Nej jag har faktiskt inte det än men den har diskuterats så mycket här att det känns som om jag har det😀 Får bli i sommar, funderar på en Kindle så slipper jag släpa böcker fram och tillbaka över pölen🙂
      Ja det blir spännande att se hur det utveckas!
      JA han är hemma!! Jippie!
      Kram!

  4. Lotta skriver:

    Men Steve Jobs ”got away with it” – m.a.o han kunde bygga den här kulturen för att slutresultatet blev så bra och pengarna rasade in. I en annnan branch eller företag hade kanske allt kollapsat. Det krävs ”buy in” på alla nivåer för att gilla en sådan ledarstil. Jag hade nog fixat en kort tid. Känner stort behov av transparans, samarbete men med klart definierat eget ansvar

    Och så gillar jag att leka😉

    Skönt att maken är på väg hem nu! Så tycker jag om att du cyklar med hjälm. Extra skönt att cykla till Palo Alto😉

    • Absolut, jag håller med!! En mindre talangfull man/kvinna hade inte ”got away with it”. Om han hade haft fel om vad kunderna ville ha så hade han åkt ut🙂
      Absolut, alla måste buy in, de fick ett långt skrämseltal första dagen om vad som händer om man avslöjar något🙂 Jag antar att man är så nöjd med att arbeta på Apple att man accepterar ledarstilen och även att det är vissa personligheter som jobbar där som står ut länge🙂
      Jag hade iof gärna jobbat på Apples marknadsföringsavdelning för det är dom genialiska på!
      Kram!

  5. Duktiga Tjejen skriver:

    Alltså vi SMET in på google och snodde mat, haha! (Hade inte ätit på hela dagen och höll på att avlida av hunger). Man måste vara officiell besökare väl för att få mat antar jag? Det var inte vi. Hm.

    Och det med cykelhjälm, så himla bra. Min syrra SKET i den häromveckan och cyklade omkull och fick hjärnskakning! Tur att det inte gick värre. From nu ska hon ha hjälm.

    Härligt att han kommer hem!

    • Nämen vad busigt!!
      Ja jag tror inte man egentligen kan gå in där hur som helst och bara ta för sig😉
      Cykelhjälm är bra, jag är rädd om mitt liv och här är det så mycket trafik men faktiskt väldigt bra cykelbanor överallt, kan tacka alla studenter på Stanford för det antar jag😀

  6. Anna skriver:

    Hej Christina!
    Kul inlägg och kul att läsa all respons på det också! Inget företag för mig! Jag skulle helst vilja vara min egen. Har inget behov av att bossas av ngn och heller inget behov av att styra över andra. Men älskar självständighet! Frihet under ansvar kanske?!
    Tar till mig av hjärnskakningen ovan, borde skaffa mig en hjälm.

    Ha en toppen dag!
    Kram Anna

  7. Annika i Spanien skriver:

    Men vad intressant om Apple och Google! Mycket nytt där för mig.
    Jag råkade bara komma förbi din blogg, och har blivit kvar… alldeles för länge (upp och jobba om sju timmar). Finfin är den! Njut av mannen!

Kommentera

