Amerikanska små egenheter

Det finns små egenheter med detta land som jag funderar lite på ibland. Och ja nu generaliserar jag vilt.

Nr 1. Jag tänker inte hjälpa till att packa i mina matvaror i mina kassar.

Var och handlade på Trader Joe’s idag. Lång kö till alla kassor. Personalen sliter hårt med att plocka upp alla varor ur vagnen och scanna dom. Två knder står och väntar med armarna i kors och tittar på. Kassörskan ska sedan packa ner alla varor i påsar.

Tänk så mycket fortare det skulle gå om man kunde börja plocka i matvarorna i sina påsar medan man väntar på att betala. Jo jag vet, oftast så har man en extra personal som gör det. Men när det saknas kan man väl hjälpa till själv? Som svensk som alltid fått packa mina varor själv gör detta mig lite smågalen. Jag packat helst själv ändå eftersom jag oftast går och inte vill ha en påse med allt tungt i 😀

Nr 2. Jag lämnar glatt kvar kundvagnen mitt på parkeringen.

Man lotsar sin kundvagn till bilen, packar in varorna och lämnar vagnen där i parkeringsfickan bredvid. Jag antar att det är därför vi i Sverige måste betala för att få en vagn 😉

Nr 3. Foodtrucks

Jag har skrivit om Edgewood Eats förut. Det är fascinerande och roligt. Man är passionerad över sina food trucks här.

Och appropå amerikanska egenheter och mat så har vår värd Cab på Hawaii fått mig att tänka mycket på mat på sista tiden. Ja, egentligen ända sedan vi flyttade till snabbmatens förlovade land har jag tänkt mycket på vad vi stoppar i oss egentligen. All denna processad mat. Den är så lätt att få tag på här.

Efter att ha hört en del om dokumentären Fat, Sick & Nearly Dead så kollade jag på den ikväll. Har ni sett den? En australiensare som ändrar sitt liv genom att köra en 60 dagars fasta då han endast dricker frukt och grönsaksjuice. Och nästan mer imponerande, den gravt överviktiga lastbilschaffisen som ändrar sitt liv radikalt.

Måste säga att jag blev väldigt sugen på att köpa en juicer. Inte nödvändigtvis för att fasta men för att få i mig nyttigheter. För det finns en poäng. Ju mindre processat, desto bättre. Och min ursäkt är bara lathet. Här finns ju ett sådant utbud att frukt och grönt att jag aldrig behöver äta en pommes mer 😉

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Christina funderar. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Amerikanska små egenheter

  1. Duktiga Tjejen skriver:

    Har inte sett den dokumentären…

    Håller med det om att plocka i matkassar. De plockar ju dessutom i dåligt, blir bara irriterad. Gärna tunga saker överst och i sammanlagt kanske hundra påsar. Men att de också ska plocka UR kundvagnen? Shit. Lite väl.

    Jag har tips på en skitgood juice (kan tyvärr inte dricka så mkt sånt nu eller äta så mkt frukt och grönt, min mage klarar det inte som gravid. BRÖL).

    2 dl Äppeljuice (eftersom vi har Brämhults i Sverige är det 100% äpplen och inget annat)
    1cm färsk ingefära (rivs)
    1-2 nävar babyspenat
    2 dl fryst mango

    Mixas. SJUKT gott. Mycket godare än vad det låter, och förstå vilken hälso-bomb. Både järn, massor med vitaminer, antioxidanter och stärkande för immunförsvar. Kommer göra den massor när jag inte är gravid längre. Godare än godast.

  2. Annika skriver:

    HAHA, true DAT!!!
    Fast jag packar mina egna kassar om ingen packare finnes. OCH kassörskan brukar bli så glad. HAHA, jag har tom blivit erbjuden jobb som ”packer” på Safeway, I think NOT! FNISS!!
    Guilty as charged, jag lämnar också kvar kundvagnen vid bilen…ehummmm….Men det gör aldrig Peter. Aldrig! Han kör tillbaka den igen, och det är det rätt många som gör. Ibland känner jag mig skitdum när jag lämnar kvar den på trottoaren.
    DUMMA MIG!!
    Food trucks är verkligen amerikanskt också, och vissa har nog väääldigt god mat. Brukar ränka att jag ska prova då vi är inne i DC, men det har inte blivit av ännu.
    Har inte sett dokumentären, men tack för tipset!!
    KRAM!!

    • Ja eller hur! Dom blir såå glada 😀
      Nej det är ett jobb som jag gärna står över…..
      He he, nu kom jag på dig alltså 😉
      Ja det är riktigt god mat i en del, men det gäller att välja rätt 😀
      Kram!!

  3. Anna skriver:

    God kväll från Sverige!
    Kul att få läsa dina iakttagelser från dit liv i Kalifornien! Jag älskar goda juicer och smoothies. På Mallorca har mamma och pappa en liten juicepress som vi använder varje morgon för färskpressad apelsinjuice. Snart nybakt bröd och tea här. Mannen är i bakartagen ikväll.
    Stor kram Anna

    • Vad kul att du tycker det 🙂
      Ja färskpressat är så gott och lyx att kunna gå ut i trädgården och plocka till sig och sedan gå in och pressa 🙂
      Härligt med en man i bakartagen, hoppas det smittar på min man 😉
      Kram!

  4. Lotta skriver:

    Love it! Det är så här….ja jisses. Jag förstår efter vi flyttat hit varför min man packar typ tre grejer i varje påse. Jag är packexpert, upp till bredden hemma i Stockholm 😉

    Juicer….låter helgott.

    Och just det, kundvagnar. Har nästan aldrig sett någon köra tillbaka den!

    Kram!!

  5. bortabrabloggen skriver:

    England och Australien är detsamma vad gäller mataffären, de packar alltid sakerna åt dig. Såvida du inte går till Aldi såklart, där kastar de typ sakerna på dig 😉 Kram

  6. veronika skriver:

    Jag maste saga att jag tycker de flesta har ar valdigt duktiga pa att satta tillbaka kundvagnen. Bor ocksa har i Silicon Valley.:) Speciellt pa Whole Food. Forvanas ofta over att manga aldre tar sig tid att satta tillbaka kundvagnen.

Kommentera

