Hawaii – dag 3- del 1

Så då var det återigen dags att besöka Hawaii, fotoföljetongen fortsätter.

Denna morgon vaknade vi till regn. Hmpf! Men det var ju inte kallt i alla fall.

Åkte förbi Aoki’s Shave Ice som inte var öppet denna morgon. En riktig klassiker i Haleiwa som ska rivas till förmån för något mer fancy.

Det var dags att bege sig till Waikiki Beach för de sista två nätterna. Vi tog en omväg dit och åkte runt hela östra sidan för att få se så mycket som möjligt av Oahu.

Men först kollade vi in Farmers’ Market i Haleiwa.

Vi köpte tvål som luktade gudomligt gott.

Vädret klarnade upp lite så vi stannade till vid en strand. Men Surf’s up! Bara erfarna surfare kunde tämja dessa vågor.

När det började bli dags för lunch ville jag prova på garlic shrimp i någon av alla shrimp trucks som fanns utsridda längs vägen. Verkade vara omåttligt populärt. Och mest populär av alla är Giovanni’s. Dom ser inte så mycket ut för världen dom där sunkiga bilarna och man luras lätt och tror att det är en liten mysig familjebusiness och några kanske är det. Men med tanke på vilka köer som det var så handlar det om big bucks. Första stället vi stannade till på hade en väntetid på 1 timme. 1 timme! Så länge orkade vi inte vänta. Men så hittade vi Giovanni’s lite längre fram som jag läst om.

Ägaren sålde sitt älskade Giovanni’s för 120 000 dollar men ville 4 år senare ha tillbaka det för samma pris. Den nya ägaren ville då ha 700 000 dollar. Det vägrade den gamla ägaren gå med på och hotade då den nya ägarens familj, stack en kniv i hans öga och bad honom snällt att skriva på att han sålde tillbaka verksamheten för 120 000, vilket han gick med på såklart. Vem skulle inte det liksom? Hur som helst så åtalades den gamla ägaren senare för rån, utpressning och kidnappning. Sömnig liten familjeverksamhet, eller hur😉

Jag äter förrätten:

Här är då läckerheterna. Vad ska jag säga. Dom snålade inte på vitlöken. Kan säga att vi rapade vitlök i bilen hela vägen sen. Tur att vi körde med fönstren nedhissade😉

Efter överdos av vitlök åkte vi och kollade in Laie Point. Hålet ni ser i klippformationen skapades av en Tsunami 1946, den blåste rakt igenom.

Det får räcka för idag. Vill ju inte att ni ska somna och drömma mardrömmar och vitlöksräkor och utpressning…..

Nu är det god natt här efter en dag av plugg och ett IKEA-besök på kvällen!

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Foto, Resor och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Hawaii – dag 3- del 1

  1. Duktiga Tjejen skriver:

    Längtar så efter att åka till Hawaii… Om ett par år så… Tvålen ser helt gudomlig ut! Jättefina bilder förövrigt. Och grillad majs… mums… Jag är ett carb-freak nu som gravid och tror jag måste grilla en majskolv i helgen!

  2. Annika skriver:

    Vilken HÄRLIG BOMB!!!
    O vad sugen jag blev!!
    GILLAR verkligen dagens bomb, så LEVANDE!
    Inser att HI måste upp på listan över platser vi ska BESÖKA!!
    Kramar!!!

  3. Lotta skriver:

    Hawaii calling on me…jag känner verkligen det.

    Skulle sätta mig på ett plan på studs. Behövs efter Scooby och tuff ledarutbildningskurs hela veckan och sena nätter.

    Njuter av det du visar – det ser fab ut!!

    Kram

  4. Love in LA skriver:

    Fina, underbara bilder!🙂
    Roligt att du tagit bild på Mangosteen då en av mina favoritdrycker här i USA är Snapple med smak av just Mangosteen och Peach🙂 Läste att det tar väldigt lång tid för Mangosteen att växa och bli mogen – kanske därför det var så dyrt?

    Hoppas du får en toppen-helg!🙂
    Kram

  5. Anna skriver:

    Hej Christina!
    Det går inte att resa bort inte, då missar man din Hawaii 3 men nu såg jag den!!! Underbart! Den där Giovanni, läskig typ!!! Men maten lät ju riktigt god!!
    Det är galet vackert hemma just nu men på svenskt vis samtidigt kallt och blåsigt så man kan inte riktigt njuta av det sköna som man skulle vilja,
    Önskar dig en fortsatt fin måndag!
    Kram Anna

    • Ha ha, nej det går inte😉
      Jag har varit lite frånvarande i bloggvärlden i helgen så jag har nog missat något hos dig också. Ska kolla igenom dina boktips nu när jag kan ha tid att läsa någon skönlitterär bok också🙂
      Kram!

  6. Krönikören skriver:

    Många vackra bilder och alltid roligt att läsa om livet i ett annat land!

  7. Ping: Hawaii- dag 3- del 2 | My life in Silicon Valley

Kommentera

