Hawaii – dag 1

Smyger igång min reseskildring idag med lite bilder från första eftermiddagen och kvällen. Tog det lite lugnt med kameran då, blir betydligt jobbigare att välja ut bilder längre fram😀

Vi landade i Honolulu efter lunch efter att ha plockat ut vår hyrbil kryssade vi ut ur staden och satte kurs mot Haleiwa. Vi var bra hungriga så vi stannade i Wahiava på Maui Mike’s. Oh my. Deras grej var kyckling och fries. Var inte fullt så illa som det låter. All kyckling var ekologisk och av väldigt bra kvalité men inte en grönsak kunde man se så långt ögat nådde. Det var verkligen fullpackat, mycket populärt bland militärer som behövde protein och kolhydrater. Så lite ögongodis också. Kände dock att jag ville hänga med till deras hinderbana och köra ett pass efter den lunchen😉

Vår resrutt:

Det tog 30 min att köra till Haleiwa när vi väl tagit oss ur den värsta trafiken i Honolulu och ”motorvägen” såg ut såhär:

I Haleiwa fanns ett antal shrimp trucks, en mycket stor och populär grej på North Shore. Mer om det i ett senare inlägg (såklart var vi ju tvungna att prova what the fuss was all about). Allt jag kan säga är att det i vissa fall inte är en så liten gullig familjebusiness som man kan tro, utan värd mycket pengar och ett fall för utpressning.

I Haleiwa skulle vi bo på ett slow food B&B och vår värd Cab välkomnade oss med en hälsodrink som inte var av denna värld. Detta är vår tredje gång på de Hawaiinska öarna och varje gång jag kommer dit kan jag inte låta bli att tänka att dom har fattat hur man ska leva. Ingen stress, hang loose man🙂

Cab hade flyttat till North Shore för 17 år sedan för att han ville surfa. ”Surfing is a life style man”. Han var mycket kunnig om mat och hur man kan leva i princip på det man får ut från sin trädgård och eftersom det mesta växer som ogräs på Hawaii så fick han ut ganska mycket🙂 Han kastade i princip ut kärnor från balkongen och vips kom det ett nytt avocadoträd🙂 Stoppade man ner en pinne i marken så slog den rot.

Han berättade mycket intressanta saker och var en riktig entreprenör med många idéer på hur man skulle kunna bevara North Shore och leva bra på samma gång. Något som förvånade mig lite var när han berättade om hur dåliga invånarna generellt var på att ta vara på det som naturen ger dom. Jag hade en sån romantiserad bild🙂 Kokosnötter finns ju i överflöd. Men folk kastar dom på soptippen och går och köper dyrt kokosvatten för 6 dollar importerat från Brasilien. Visst det tar lite tid att öppna en kokosnöt men det gör det att köra till affären med.

Så arbetslöshet är ett stort problem, marken är dyrbar och hela tiden finns hot (eller möjlighet, beroende på vem man frågar) för exploatering och nya hotell. Så istället för att importera kokosvatten från Brasilien skulle man kunna sälja sitt eget. Satsa på ecoturism. Exportera ”nya” health foods, acai, nooni etc. Allt som växer utan att man ens behöver göra speciellt mycket och som sedan kan säljas. Vi hann inte prova att göra vårt eget schampoo men tydligen ska man kunna göra det av hibiskusblad och det gör håret helt underbart🙂

Nog om detta men jag tycker det är intressanta frågor, vår matproduktion är på många sätt ohållbar och att frakta kokosvatten från Brasilien när kokosnötter växer runt knuten är ett bra exempel på detta. När oljan blir ännu dyrare kommer detta inte hålla.

Så några fler bilder från charmiga Haleiwa:

Vi åkte ner mot stranden och marinan:

Maken vid historiska Rainbow Bridge:

Stay tuned for next time!

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Hawaii – dag 1

  1. Anna skriver:

    Hej där!
    Om Lotta är östkustens korre så är du västkustens och Hawaiis motsvarighet! Suveränt Christina! Älskar dina resereportage från såväl Kalifornien som från Hawaii! Vilket ställe, tänk att det är så frodigt! Jag blir sugen på att ha ett trädgårdsland där!!
    Intressanta reflektioner du gör också, jag funderar också en del kring det där med närproducerat. Hur kunde samhället hamna så fel. Hur i hela friden kan man fiska räkor i Skandinavien som sedan rensas i Afrika och sedan åter hit för försäljning? Lika galet som kokosvattnet. Nej, fram med närproducerat!

    Ser fram emot fler reportage från vackra Hawaii!!!!
    Önskar dig och mannen en super härlig helg! Här är vi långledig över Valborg. Imorgon väntar stenugnsbakad pizza på Österlen!!
    Stor kram Anna

    • christinaskriver skriver:

      Härligt att höra🙂
      Ja jag tror att till och med jag skulle kunna få saker att växa där😉
      Visst är det helt galet med mat som åker runt halva jordklotet!!
      Fler repotage kommer, har lite mycket att göra just nu🙂
      Vad skönt med långhelg! Njut av pizzan och helgen!
      Kram!!

  2. Lotta skriver:

    Hang loose man😉 Gillar!!!

    Och du. Marketing woman. Du ska sälja kokosnötter och se till att de får kokosvatten som är tillverkat in da USA!!

    Underbara bilder och ett reportage i bästa Christinastil. Love it. Ja, du är vår västkust o Hawaiikorre!🙂 Den bästa.

    Jag var på Hawaii när jag var sju år och minns det (nästan) som igår. Nu får jag uppleva det igen via dig!

    Kramar!

    • christinaskriver skriver:

      Ha ha, ja det är kanske min nya karroär!
      Tack kära Lotta, jag ska göra mitt bästa för att leva upp till att vara västkustkorre🙂 Hawaii glömmer man aldrig när man varit där!
      Kramar!

  3. Åhhhh, så vackra bilder och du är så underbart rolig att läsa. Längtar efter fler bilder, här duggregnar det nämligen…
    Storkramisarna från Bästkusten😉

  4. Duktiga Tjejen skriver:

    Jag kommer bombardera dig med massa frågor om tips när jag ska dit sen! Det lär väl dröja lite grann, men tänkte åka dit inom ett par år om det funkar med bebis. Antingen med eller utan bebis! Vi har kollat en del på Hailewa, men tänkte att det var väldigt off. Kanske inte?? Gillar ju förvisso när det är off… Är inte så mycket för städer.

    Ps. Ser fram emot alla inlägg om hawaii. MASSA BILDER PLEASE! Love’em.

    • christinaskriver skriver:

      Det låter bra det! Hailewa är inte speciellt off, bara ca 30 min från Honolulu. Jag gillade inte Honolulu speciellt mycket, var för turistigt. Tror ni kommer älska Haleiwa!
      Vad bra, då kör jag på med massa bilder, finns en del på lager😉

  5. Gabriella skriver:

    Men shit, vad galet att de importerar kokosvatten från Brasilen när de har massor med egna nötter!! Men liknande saker sker i och för sig överallt i världen – men endå – ju färskare destå godare!! Låter ju helt otroligt det där med att bara kasta ut kärnor från balkongen så slår de rot – hur häftigt som helst!

    Det där hibiskus schampot, vet du vad mer än blad man behöver ?🙂

  6. Annika skriver:

    Underbart fina bilder. DE ger mig Hawaii-längtan. Skulle gärna åka dit, har aldrig varit där.
    Ser så fiiint ut!!
    Kramar!!

Kommentera

