Hawaii dreaming

Imorgon drar vi på en liten minisemester till Hawaii, närmare bestämt Oahu. Hawaii är namnet på delstaten men också på en av öarna vilket kan skapa lite förvirring. Så den kallas ofta för Big Island. Vi har besökt Maui och Big Island förut och nu är det Oahus tur. Vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av Oahu, det ska vara den mest exploaterade av alla öarna. Den här resan är hur som helst för maken som alltid har drömt om att se Pearl Harbor. Min hårfrisörska såg uppriktigt nedslagen ut när jag berättade detta och sa:

Oh poor guy, he’s gonna be so disappointed! Its just a ship under water.

Nu känner ju inte hon min man, flottnörden/andra världskrigsnörden. Med tanke på hur glad han var i San Diego när vi sprang runt på något skepp (har glömt vilken sort, sorry) så tror jag inte det blir något problem. Jag undrar mest om de tillhandahåller solstolar och pina colada för trötta fruar 😉

Vi har bokat ett boende genom Airbnb, får väl återkomma med vad jag tyckte. Airbnb förmedlar boenden som privatpersoner lägger upp. Vi är inga resortmänniskor, vi gillar det genuina och ta oss ”off the beaten path” och vi har ju hyrt privat förr, bara inte genom denna förmedling. Vår värd ska enligt recensionerna vara väldigt trevlig och göra frukost på det han har i sin egen trädgård. Perfekt!

Så vi delar upp vår tid med två nätter på North Shore känt för sina surfare, där lokalbefolkningen gör allt för att bevara det genuina och där det bara finns ett hotell och Waikiki där det finns en uppsjö 🙂

Tänkte jag skulle bjuda på en bildbomb som heter duga nu från Big Island, min favoritö än så länge. Maken gillade Maui bättre och såklart har den en speciell plats i mitt hjärta, det var där vi förlovade oss på toppen av vulkanen Haleakala.

Men Big Island då, där var allt lite svårtillgängligare men mer spektakulärt när man väl kom fram 🙂 Bildkvalitén är kanske inte på topp, laddade ner bilderna från mitt Facebook-album eftersom externa hårddiskarna fortfarande står och väntar på sin tur att bli uppackade.

En av mina favoritbilder på maken med sin hajtand om halsen han köpte på Maui:

Vi bodde några nätter på ett kaffeplanatge. Ägaren bjöd oss på fantastisk frukost varje morgon med ingredienser från trädgården och vi satt och pratade med de andra familjerna som bodde där och delade med oss av restips till varandra. En perfekt start på dagen.

Vi njöt av fantastiska solnedgångar:

Var uppe på en aktiv vulkan:

Såg när lava mötte havet:

Upptäckte Vaipeo Valley:

Som bjöd på en hisnande bilfärd ner i dalen:

Och vackra vattenfall:

Vi hikade över kala lavafält för att komma till de mest fantastiska stränderna där vi var helt ensamma:

Besökte den allra sydligaste spetsen som nästan blåste kjolen av mig:

Djurlivet gick inte heller av för hackor, det fanns många:

Och många:

Och många:

Och one of a kind:

Bilden är tagen när vi hade kajakat ut till Capten Cook’s monument för att snorkla. Hela bukten var fridlyst och inga motorbåtar fick komma in. Spinner dolphins vilade där i bukten, synd att jag inte har filmen på datorn när de hoppas runt vår kajak, ett av mina starkaste resminnen någonsin. Jag tjuter av glädje varje gång 🙂

Så rekommenderar jag ett besök på Hawaii? Japp. Ni kan mellanlanda hos oss, nemas problemas 😉

Kram!

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Foto, Resor och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Hawaii dreaming

  1. Anna skriver:

    Hallå igen!
    Så kul med Hawaiifoton! Tänk att kunna ”pop over” dit! Boendet med frukost från trädgården låter inbjudande Ska bli härligt att få höra mer! Njut och ha en underbar resa!
    Kram Anna

  2. anna of sweden skriver:

    Så härligt det låter. Hoppas att ni får en riktigt fin resa. Det ska bli kul att se bilderna sedan.

  3. Anna skriver:

    åh! Ja, det hadde virkelig ikke gjort noe med et besøk på Oahu 🙂 Ha en flott tur!

  4. Lotta skriver:

    Superhärligt!!
    Vilka bilder…wow. Jag skulle kunna göra (nästan) vad som helst för att vara på väg till Hawaii. Glöm inte kameran 😉

    BTW, jag såg din väska idag. Så snygg IRL. Jag sa, att det går i en iPad i den och det tyckte försäljerskan va bra information 🙂

    Ha det så jättebra nu, safe flight och jag längtar redan efter dina bilder!!

    Kramar

    Ps. Jag är också gift med en andra världskriget nörd among other things såsom space shuttles 😉

  5. Annika skriver:

    MYSIGT och vackert med Hawaii! JAG har aldrig varit där!
    Men jag skulle gärna åka dit. ALLA som varit där säger ju att det är SÅ vackert!
    Ha en toppenhelg. Ser fram emot en massiv bildbomb sedan.
    Stora kramar!!

  6. Gabriella skriver:

    Vilka fantastiska bilder!! Såååå vackert!

    Ni får ha en underbar semseter, och hoppas skeppet under vattnet lever upp till förväntningarna hahaha … det där med att hyra bostad privat låter intressant – det ska jag komma i håg inför framtiden! 😉

    Kram!

  7. Duktiga Tjejen skriver:

    INTE ALLS avis. Joho.
    Läser du Aloha Nadis blogg? http://alohanadi.com/ En svensk tjej som bor på Hawaii. Jag suktas alltid… Meningen var att vi skulle åka dit i februari, men så var alla hus fullbokade och vi köpte biljetter till Kenya istället. MEN! Så var jag visst gravid och vi fick ställa in allting. Så kan det gå…

    Tanken är iallafall att åka om ett par år. Looking forward…

    Ha det så underbart!

  8. Ha det så himla härligt vännen!!! Kram.

  9. Fourmum skriver:

    Underbart vackra bilder! Surfade med mobilen när jag kollade dem första gången och tyckte de var vackra även då, men nu när jag surfar via datorn!! Wow!! Hoppas ni får en underbar minisemester! Kram

  10. inredningsvis.se skriver:

    SÅÅÅÅ fina bilder härinne:)
    Jag vill följa dig men hittar varken twitter eller facebook??

    Vill du ha lantlig inspiration samt delta i en tävling, kan du kolla in min blogg:)
    Ha en kanonvecka.

    LOVE Maria på inredningsvis

    • christinaskriver skriver:

      Tack!!
      Nej jag har inte varit speciellt bra på att marknadsföra bloggen fast jag läser marknadsföring med sociala medier, ha ha 😀 En Facebooksida kommer snart upp 🙂 Ska kolla in din blogg!

Kommentera

