Status i en papperskopp

Jag lär mig många saker på mina kurser.

Som att i Paris är Starbucks koppar gjorda av tjockare papper för att de ska hålla längre. Varför? Jo, för om en parisare betalat så dyrt för sitt kaffe på Starbucks så sparar dom muggen i flera veckor. Fyller på den på andra, billigare caféer och kan sedan gå och skylta med loggan.

En liknande trend kunde ses under finanskrisen i USA’s ”midwest”. Kopparna återanvändes och fylldes på med ”vanligt” kaffe. För alla kommer ju in med sin Starbucksmugg på morgonen och ingen vill visa att man inte har råd med detta.

Men vänta nu, det är ju inte ovanligt att se en Starbuckskopp lite strategiskt placerad i bild på bloggar från Sverige.

Det som ger marknadsföring så många dimensioner är att det handlar så mycket om mänsklig psykologi och kulturella skillnader och även skillnader inom ett land.

Här rynkar många på näsan åt Starbucks, det är för mainstream och dom serverar inte riktigt kaffe. Folket i Silicon Valley vill vara lite speciella, många går hellre till Peet’s som startade i Berkley och som har ”en mer europeisk känsla”. En uppstickare, Philz expanderar för fullt för där känner man sig ännu mer speciell när man betalar premium pris för en kopp kaffe man får vänta en bra stund på.

Tänk att de kan ligga så mycket status och känslor i en papperskopp.

Glad påsk på er! Här passerar den obemärkt utan ledighet men ett och annat påskägg kan skymtas i affärerna.

 

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Christina funderar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Status i en papperskopp

  1. Lotta skriver:

    Tittar in och vill önska en Glad Påsk! Det har varit mycket påskstämning idag och solen har varit varm här i Stockholm.

    Kramar och trevlig helg!

  2. christinaskriver skriver:

    Glad påsk till dig också kära Lotta! Skönt att du har påskstämning, du får njuta lite extra för mig också😉
    Stor kram och ha en go helg!

  3. Sofia Sörensen skriver:

    Hejsan Christina! Fick tips om din blogg härrom veckan och tittade nu förbi, rolig läsning! Jag har bott med min man i Palo Alto sedan i november så det känns lite extra kul att läsa om dina upplevelser. Känner igen mig i en hel del : ). Glad påsk! /Sofia

    • christinaskriver skriver:

      Hej Sofia!
      Vad roligt! Välkommen!! Hör av dig om du vill ta en fika nån gång!
      Glad påsk!

      • Sofia skriver:

        Hej Christina!
        Hoppas ni hade en fin påsk! Jag tar gärna en fika en dag. Du har ju min mailadress, så hör av dig när du blir sugen på kaffe🙂. Pescadero verkar för övrigt väldigt mysigt, det får bli en tripp dit en dag🙂.

  4. Gabriella skriver:

    Visst är det otrolig ibland hur vi människor beter oss🙂 … tänker på det där med yta och fasad och att smälta in . Jag gillar Starbucks – jag gillar alla ställen där de serverar gott kaffe eftersom jag är kaffeälskare. Men att återanvända en pappersmugg för att den har en viss logga ?😉 varför inte😉 – det är ju miljövänligt i alla fall!🙂

    Glad Påsk!

    • christinaskriver skriver:

      Ja det är väldigt intressant och hur marknadsförare kan ”utnyttja” detta. Jag är inte så förtjust i Starbucks kaffe men som du säger, bra för miljön med återanvändning, känns lite fel att det slängs så himla många muggar varje dag här. Fast termoskopp känns som ett bättre alternativ🙂 Glad påsk!

  5. Anna skriver:

    Hej Christina!
    Kikar bara in för att önska dig en Glad Påsk även om ni firar det i light version. Är inte påsken stor i Kalifornien? Jag hade gjort iordning små godispåsar till igår ifall små påskkärringar skulle ha vägarna förbi. Men inga i år heller så nu är jag inne på den andra påsen….! Så är det att bo ute på vischan:-)
    Må så gott!
    Stor kram Anna

    PS. Såg ett tv-program från Santa Barbara idag. Såg jätte mysigt ut!!

    • christinaskriver skriver:

      Hej Anna!
      Tack detsamma! Påsken är inte stor här om man inte är religiös förstås, har man barn så verkar det vara populärt att gömma ägg men annars vet jag inte. Eftersom det inte är några officiella helgdagar så jobbar folk på som vanligt.
      He he, bra val av bostad, mer godis till dig😉

      Santa Barbara är kanonmysigt, rekommenderas varmt!
      Kram!

  6. Boel i Sydney skriver:

    Vad roligt! Jag fattar inte grejen med Starbucks, det kostar lika mycket som kaffe pa andra kafeer men jag tycker inte det ar alls lika gott.

    Vad skona traningskladerna ser ut! Ar det Lululemon?Har sett market i Sydney, man kanske skulle ga dit…

    Glad Pask!:)

    • christinaskriver skriver:

      Nej jag fattar inte heller, gillar inte deras kaffe speciellt mycket, tycker mer dom är ett socker och mjölkföretag😉

      Ja det är Lululemon, jag älskar dom! Passa dig om du går dit, det är lätt att spendera alldeles för mycket…
      Glad påsk!

Kommentera

