Jag vill leva ett liv fullt av utropstecken (!)

Jag har kommit på mig själv att använda mycket utropstecken när jag kommenterar på bloggar och när jag pratar vill jag nästan sätta dit dom efter många meningar och händelser. Det behöver inte vara stora händelser, något enkelt, vackert som en fågel som satt på yttre sidan av vår AC och kvittrade så glatt häromdan förtjänar ett utropstecken. Jag såg siluetten genom det frostade glaset och så höll den en liten bara konsert för mig (och kanske den fågeln i trädet bredvid som den flörtade med).

Lottas mening i ett inlägg för ett tag sedan fick mig att fundera. Hon hade sett ett barn studsa fram med sin hand i sin mammas och frågade sig, när slutar man studsa?

När vi är små studsar vi, ingenting är omöjligt, drömmarna är stora och problemen små. Någonstans på vägen händer något. Allt blir så allvarligt. Räkningar ska betalas, ansvar läggs på våra axlar och vi ser världen på ett annorlunda sätt.

Jag tycker Bruce Springsteen beskriver det så bra i sin sång Blood Brothers:

Now the hardness of this world slowly grinds your dreams away

Makin’ a fool’s joke out of the promises we make

And what once seemed black and white turns to so many shades of gray

We lose ourselves in work to do and bills to pay

Det får mig också att fundera över min nya vardag. Igår var jag på en Meetup lunch med ett gäng tjejer i samma situation. Vi ska hitta en ny vardag. Förut var det mest jobb, jobb, jobb, work and no play och nu kan vi helt plötsligt göra vad vi vill i princip. Vi hanterar denna nyfunna frihet på olika sätt förstås. Jag har dåligt samvete många gånger för att jag inte utnyttjar tiden bättre och gör mer “nyttiga” saker och jag skulle verkligen vilja få en praktikplats på en marknadsföringsavdelning. Samtidigt gör situationen hemma att jag snabbt måste kunna åka hem och att nu kanske inte är tiden att lägga till något mer nytt.

Men jag blir också glad och inspirerad över de historier som vi delar med varann. L har gått en guldsmedskurs här och har nu köpt arbetsbänk och verktyg och ska sätta igång och göra smycken hemma. Det är otroligt vad stort utbudet är här och hur lätt det är att köpa vad du vill utan att vara ett företag. Vill du sätta upp en liten guldsmedja hemma? Inga problem.

För mig är det just nu en inre resa på många sätt, den rationella ingenjören, matematikern får nu kliva åt sidan lite medan jag utforskar min mer kreativa sida som jag vet finns gömd någonstans där inne men som i så många år har fått ge vika för hon som har en formel till allt.

En sådan resa kan vara värd både en studs och ett utropstecken!

Och ni är värda en kram!

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Christina funderar. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Jag vill leva ett liv fullt av utropstecken (!)

  1. Fourmum skriver:

    Mycket bra skrivet! Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete för att du inte följer mallen med jobb, mat och sova! Det du gör och upplever nu kommer du att ha nytta av, det är jag säker på🙂 Jösses, du gör ju en massa saker! Du går kurser, träffar nya människor, ni reser, ni upplever ju massor! Dessutom delar du med dig till oss andra så vi också får uppleva det, helt underbart! Jag använder också ! märker jag😉 Kram!

  2. Anna skriver:

    God morgon från Mallorca!
    Vilket fint inlägg! Många kloka ord och funderingar som du delar med dig av. Vad är det med oss som gör att vi har sådant behov av att göra nytta och jobba så mkt mer än vad som egentligen nog är nödvändigt?! Härligt att få en chans för reflektion och upptäckt i livet!

    Jag älskar utropstecken!!!! Använder dem alldeles för mkt men de står för glädje för mig! Så kör på säger jag!!!

    Snart stranden, önskar dig en fin fredag!!!!
    Kram Anna

  3. Annika skriver:

    Ja, lev livet fullt ut! MED utropstecken som kryddar tillvaron!
    Tycker att du, och ni, verkar ha ett sådant rikt, och spännande liv. NI upptäcker, ni ser!
    Ni tar allt till er.
    SÅ ska det vara!
    Fint inlägg.
    Kör hårt.

    KRAMAR!!

Kommentera

