Tillbaka i Cali

Nu är jag tillbaka på amerikansk mark igen efter en låååång resa. Längre än vanligt, den ville liksom aldrig ta slut. Den bara fortsatte att ge.

Göteborg-Köpenhamn
gick smärtfritt. Jädrar vad fin Köpenhamns flygplats är nuförtiden och vilken shopping. Synd att man alltid måste flåsa igenom och inte hinner stanna. Tur tycker maken, eftersom jag berättade om att det finns en Mulberry butik där 😀

Köpenhamn-Chicago
poänguppgraderade till Economy Extra (because I’m worth it). Vilken skillnad en lite skönare stol och mer benutrymme kan göra. Satt dessutom bredvid en företagsledare som bott i USA i 20 år. Vi diskuterade politik, foto, USA vs Sverige, ja högt och lågt. Såg dessutom The Descendants, en mycket bra film. Clooney blir ju bara snyggare med åren. Blev sugen på att åka till Hawaii igen, har ju lovat maken att han ska få se Pearl Harbor, kanske dags att boka nu?

Chicago
Immigrationen löpte för en gångs skull riktigt smidigt (mitt rekord i kö där är 2,5 h….). Men så var ju såklart planet till SFO försenat. Nu var klockan ganska mycket. Zzzzz

Chicago-San Francisco
Fick den absolut sämsta platsen, ni vet längst bak där man inte ens kan luta bak sätet. Men lyckan log mot mig och jag hade ingen bredvid mig utan kunde fläka ut mig över tre säten och sov ganska gott.

SFO
1 am. Äntligen framme om än en timme försenad.  Lyckan förbyttes snart i kaos. Min väska var borta. Inte det man vill vara med om klockan 1 på morgonen. Till slut kom ensamt snurrande på bagagebandet.

SFO-Mountain View
Så nästa projekt. Operation hitta taxi. Men ibland har man tur. En ung kille springer fram och möter mig, tar väskan och undrar vart jag ska. Mountain View. Han undrar bekymrat om jag sett prislistan. (Det är i n t e billigt att åka taxi till MW, men vad ska man göra kl. 2 på morgonen). Han prutar ner priset själv och säger att han har en mycket slö taxameter.

Det blir en väldigt trevlig taxiresa för en gångs skull. Han delar med sig av sin passion över San Francisco. Det är så härligt, alla San Franciscobor verkar ha en sådan kärlek till staden och dess invånare. Alla är i samma båt. Bor dyrt, hankar sig fram, försöker bli någon. Han ger mig Kalifornientips (Death Valley nästa), berättar om sin kompis som sjunger i ett svenskt band och spelar bra musik. Jag gick från gråtfärdig till glad.

Behöver jag säga att jag stupade i säng?

Idag är det ett år sedan vi anlände till Kalifornen. Tänk att jag gjorde precis samma resa för ett år sedan. Omställning till sommartid och allt.

Ett år sedan jag lyssnade på Led Zeppelins låt på iPoden på flyget över.

Made up my mind to make a new start, Going To California with an aching in my heart.
Someone told me there’s a girl out there with love in her eyes and flowers in her hair.
Took my chances on a big jet plane, never let them tell you that they’re all the same.
The sea was red and the sky was grey, wondered how tomorrow could ever follow today.

Nu ska jag göra mig i ordning för att åka upp till San Francisco. Kurs ikväll. Ja på’t igen bara. Hej och hå.

Och fina ni, tack så hemskt mycket för era fina, peppande kommentarer. Jag blir så rörd! De betyder så mycket!!! Jag har inte hunnit svara på dom än och ligger efter med att kika in hos er men förhoppningsvis blir det vardag nu igen. Vardag och rutiner, både här och på andra sidan Atlanten. Ibland är en något händelsefattig vardag något att eftersträva.

Stor kram!

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Livet. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Tillbaka i Cali

  1. Mikaela skriver:

    VÄLKOMMEN TILLBAKA!!!
    Usch vilken resa. Bra du kom fram till slut! Hatar verkligen att resa så långt.
    Hoppas kursen går bra (har ni bytt dag). Vi ses! KRAM.

    • christinaskriver skriver:

      TACK!!!
      Ja den var något krävande måste jag säga 🙂
      Ja nu är det måndagar som gäller ett tag framöver, kursen var väldigt intressant och jag höll mig vaken 🙂
      Stora kramar!

  2. Lotta skriver:

    Kära Christina! Välkommen tillbaka. Du skriver så fint…jag förstår precis hur du känner.

    Vilken resa du varit på!

    Det är skönt med vardag, det behövs. Låter bra att åka till kursen, rakt in i allt.

    Längtat efter att du skulle skriva 🙂

    Kram!

  3. bortabrabloggen skriver:

    Skönt att vara tillbaka kan jag tro. Men det låter som du haft det tufft hemma i Svea. KRAM!

  4. Anette skriver:

    Vilken resa! Jag blir trött bara att läsa om den 😉 Kram!

  5. Annika skriver:

    Välkommen tillbaka!
    jag ska inte klaga över mina flygresor mer. Du har det desto kämpigare som ska hela vägen till västkusten.
    Klart att du var/är uttröttad!!
    OCH nu ska du tacklas med jetlag.
    KPH har en fin flygplats, men jag ids aldrig kolla in affärerna där. Orkar nog inte…
    Kramar!!

    • christinaskriver skriver:

      Tackar!!
      Ja jag önskar Cali låg på östkusten 🙂 Men det är kämpigt det också!
      Ja jag är galet trött fortfarande och det tar väl en vecka eller så att komma tillbaka.
      Jag skulle vilja kolla in men som sagt, har aldrig haft tid 🙂
      Kramar!

  6. Taina skriver:

    Flygresor kan verkligen bli sega! Som du nämner så är CPH en riktigt fin flygplats! Men som du så får jag sällan tid att shoppa eller så är jag där okristligt tidigt för att ens ORKA shoppa där jag flyger till Gbg, vilket händer då och då. Vårt huvudkontor ligger där. Men nu har jag lite lättare än du då jag inte behöver ta mig till västkusten här i USA.

    Hoppas du hunnit ta igen en del sömn nu!

    • christinaskriver skriver:

      Välkommen hit!
      Ja det kan man lugnt säga! Men man får verkligen pinna på, både dit och hem skulle jag gå igenom hela flygplatsen för att byta plan. Det tar sin lilla tid även för en långben som jag 😀 Östkusten är lättare, helt klart.
      Kram!

  7. Anna skriver:

    Hej Christina!
    Härligt att du är tillbaka igen! Hur varmt är det hos er nu?
    Dessa långresor tar på krafterna. Jag reste Melbourne i ett sträck tur och retur med 2 veckors mellanrum en gång. Det gör jag aldrig om! En natt i Asien på väg ut och hem är ett måste för en behaglig resa. Fick en herre framför mig på ditresan som sänkte sätet maximalt HELA resan till Asien. Jag har långa ben och fick nästan panik. Dock klev han av planet i Hongkong. Tur!!!
    Var sedan rejält jetlaggad när jag anlände till vännerna i Melbourne.

    Ibland är det bra skönt att landa i vardag och rutiner igen. Du lever ju din vardag på ett spännande ställe i världen! Det är ngt extra att få uppleva vardag i ett land. Först då vet man riktigt om man gillar landet/platsen eller ej!

    Önskar dig en toppen vecka Christina! Vi flyger till Mallorca på lördag. Längtar dit!!!
    Kram Anna

    • christinaskriver skriver:

      Hej Anna!
      Vi har ett litet väderomslag nu, det är inte så kallt men det ska regna hela veckan. Jag vet att det behövs men det suger när jag precis kommit tillbaka. Skulle behövt lite sol på nosen 🙂

      Huga vilken flygresa!!! Det kan inte varit kul, Australien är ju ännu värre än USA:s västkust!
      Ja vardag och rutiner behöver man och jag gillar min vardag, den är spännande på det sättet att jag lär mig så mycket nytt hela tiden!
      Tack detsamma Anna! Vad härligt med Mallorca, förstår att du längtar!
      Kramar!!

Kommentera

