Social Media Fatigue

Något som tydligen drabbar mest unga än så länge lärde jag mig idag.

Både jag och min telefon har drabbats. Batteriet tog slut av all twittrande och andra sociala engagemang 🙂 Den vill inte starta igen.

Det är Social Media Week i San Francisco. En hel vecka med gratis föredrag runtom i Silicon Valley. Börjar känna mig ok efter förkylningen så åkte upp till SF idag som ett led i mitt nyårslöfte att utnyttja det faktum att jag bor i just Silicon Valley mer.

Kanonbra föredrag. Men oj vad man blir trött. Av att lyssna, komma ihåg vad föreläsaren säger och så helst twittra det fort som attan samtidigt som man ska lyssna vidare. Jag trodde jag hade bra simultankapacitet men jag förstår inte hur dom gör det. Man ska komma ihåg den där superbra saken föreläsaren sa och så ska det hashtaggas och…. innan jag har skrivit ihop mina 140 tecken har jag redan glömt vad jag skulle säga och missat fortsättningen på vad föreläsaren sa 😀

Efter en dag av föreläsningar ska det helst ut och nätverkas på någon bar med gratis drinkar också. Men där tog det stopp idag. Jag blir helt slut av att bara lyssna. Och modet svek lite. Gå själv till ett Meetup är lungt, men gå själv till en hipp bar med massa hippa folk som alla kallar sig expert på sociala medier….. nä, inte idag.

Nyårslöftet om att nätverka mer tar vi en annan dag.

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Christina funderar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Social Media Fatigue

  1. Anna skriver:

    Min erfarenhet av sociala medier: Om man står i en fantastisk soluppgång och tänker, ”det här måste jag fota, blogga, twittra och/eller lägga upp på Facebook” är det dags att tänka över vad som är så viktigt med det, och varför det är så bråttom. Min första tanke på allt som var det minsta utöver vardagen var, ”Det här måste jag blogga! Omedelbart!” Eller hänga läpp om kameran inte var med. Det är jättestressande, och jag upplever det fortfarande ibland, men har blivit bättre på att inte fota, och släppa bloggtankarna. Särkilt att bestämma mig att jag hellre tittar på soluppgången än fotar den är för mig befriande. Utan dofterna och morgonluften gör de sig ändå inte på foto. Med detta sagt har jag ärligt varit orolig för det senaste halvårets exponentionella ökning av ditt sociala mediande 🙂 Tycker också det är en annan sak när du faktiskt pluggar runt ämnet, och att det i ditt fall finns all anledning att grotta in sig. Sänder bara en buddhistisk tanke och kram över Atlanten :-* Keep it safe 😉

    • christinaskriver skriver:

      Så sant! Huvudet på spiken!
      Det är så lätt att missa det fina för man är inte ”där”. Jag håller på med att komponera bilder istället. Inte alltid för att jag vill blogga om det utan bara för att jag ”måste” få till en perfekt bild av allt det vackra och så glömmer jag att njuta.

      Jo det är sant, nu när jag pluggar ämnet och måste grotta ner mig i det blir det en annan sak också. Det är oftast inte så farligt, blev lite over load igår bara. Sociala medier är ju bara ett verktyg till som man har som marknadsförare och jag vill ju lära mig så mycket som möjligt av det verktyget 🙂
      I promise to keep it safe 😉

  2. Annika skriver:

    PUST, det låter jobbigt.
    TUR att jag slipper att twittra, haha!
    Jag tycker Anna har väldigt bra tankar ovan. Själv tänker jag också att ”OH, det här är perfekt bloggmatrial” eller ”DET lägger jg på FB”.
    Galet på en del sätt.
    OCH det är verkligen löjligt stressande om inte min kamera är med. Nej, det gäller nog att tagga ner ibland.
    Ibland borde vi nog alla stanna upp utan att tänka på det vi ska ”prestera” i cybern.
    Men, som Anna säger, DU pluggar det hela, och DU måste vara med i smeten hela tiden!
    Det är en annan sak.
    Ibland bara baxnar jag över vissa statusuppdateringar på FB, eller över vissa blaha-inlägg jag ser på bloggar ibland.
    What¨s the point?
    Twitter, är ngt jag fattar noll av, men som sagt, jag förstår att DU måste hålla dig ”på banan” hela tiden eftersom det är det DU studerar just nu.
    Kramar!!

    • christinaskriver skriver:

      Ja, tagga ner ibland. Det är ett bra motto!
      Inte bli stressad när kameran inte är med och att vi måste prestera i cyberrymden.
      Och visst, jag tänker också What’s the point?, ofta på Twitter, ha ha 😀
      Kram!

  3. Var sak har sin tid. Ibland behöver man smälta intryck och bara ta det lugnt.
    Det kommer flera hippa barer med hippa experter. Och jag kan svära på att du är hippast av alla.
    Ha en fin dag!! Kram.

Kommentera

