Att göra två flugor på smällen

…. även kallat att slå två flugor i en smäll.

Jag brukar inte ge nyårslöften, men på nyårsafton lovade jag mig själv tre saker:

  • Jag ska lära mig mer om foto.
  • Jag ska ta vara på alla möjligheter Silicon Valley har att erbjuda.
  • Jag ska nätverka och träffa mer människor.

Igår lyckades jag med två av tre på samma dag.

Jag gick på en mycket inspirerande föreläsning om ”Business Model Generation”.  Zzzz säger kanske någon men den här föreläsaren kunde sina grejer. Han hade byggt en fancy iPad-app som fick mig att tro att jag också kunde slänga ihop en business model på en kafferast. Vi blev inkastade i en liten workshop med grannen i stolen bredvid när vi skulle analysera Nespressos business model. Dom är smarta, tänk vilka premiumpriser dom kan ta ut. Man köper deras maskin, sedan är det kört!

Han var så Silicon Valley den här snubben och använde paddan till en massa saker jag inte hade en aning om man kunde göra 🙂 Som grädde på moset fick alla var sitt exemplar av hans bok med oss hem. Det är alltid så roligt med människor som får en att tänka i nya banor. Det är det som är så roligt med att bo här, vem kunde tro att jag kan få lära mig sånt här, bara genom att gå ut genom dörren, helt gratis 🙂 Hade inte hänt i Uppsala.

Efter föreläsningen så gick jag på en ny Meetup, en tjejmiddag. Och vilka tjejer sedan, jag hade jätteroligt! Vi europeiska tjejer var i majoritet, vilket var väldigt kul, man tröttnar liksom aldrig på att diskutera kulturkrockar och det är på något sätt betryggande att veta att det finns fler där ute. Fler som försöker hitta sin identitet i ett nytt land. Nyss var man någon, man hade ett jobb, bekantskapskrets och koll på läget i allmänhet. Nu ska man hitta sig en ny vardag.

Fler än jag blir stressade av att inte känna att man åstadkommer tillräckligt, att halva dagen försvinner utan man gjort något vettigt, att man förut var någon, något definierbart, men vem är man nu?

Ibland snurrar det runt så många borden i mitt huvud att jag glömmer bort att njuta också 🙂

Några funderingar såhär på nattkröken, jag kommer nog inte mycket längre idag så jag får sova på saken istället.

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Christina funderar. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Att göra två flugor på smällen

  1. Fourmum skriver:

    Vilken underbar dag! Jag har utmanat dig med 10 (?) punkters listan ;), se här http://fourmum.blogspot.com/2012/01/jag-har-fatt-en-rolig-utmaning-av-pia.html
    Kram

  2. Annika skriver:

    Du ligger aldrig på latsidan. Ingen mossa växer där du går fram!
    Du verkar ha så roligt + att du får lära dig, hela tiden!
    kram!!

  3. Anna skriver:

    Kul att få läsa om dina funderigar och upplevelser! Ibland tror jag vi är så angelägna om att förverkliga oss, göra nytta, finna sitt kall att vi glömmer att bara leva och njuta i stunden! Ingen kritik av dig Christina, jag skulle tänka i samma banor som de ni diskuterade vid middagen. Det enda jag tänker är att om man sätter en viss period i sitt liv i ett större perspektiv så kan man gott få njuta en stund i stillhet utan att prestera! Tänker ni långsiktigt på livet i USA eller är det tidsbestämt med din mans jobb etc?
    Trevlig helg!
    Kram Anna

    • christinaskriver skriver:

      Jo du har ju så rätt i det!! Bara att jag har så lätt i att fastna i att jag måste prestera för att vara värd något……
      Det är ju tidsbestämt av VISAt, vi tar dagen som den kommer 🙂
      Kram!

  4. Det låter som en härlig dag! Kul med inspirerande föreläsningar och tjejmiddag är alltid guld värda. Har också anmält mig till några fler meetups event. Hör av dig om du vill ta en kaffe till veckan före din kurs! (kommer inte ihåg vilka dagar du är här i SF. KRAM!

  5. Lotta skriver:

    Jag känner på mig att vips så händer det….du blir partner, marknads- och affärsutvecklare och det kommer komma appar och bättre grejer än paddan med något Silicon Valley Team och du kommer helt glömma bort oss och bloggen och vi kommer säga ”ja men vi kände henne, när hon var nyinflyttad och lärde känna alla och vi hejjade på Christina” och så kommer det kännas lite bättre….puh!

    Sluta inte blogga, vad som än händer 😉

Kommentera

