Tillbakablick på 2011, del 3

Nu var det dags igen. Måste ju avsluta den här följetongen. För mig är det dock väldigt roligt att läsa gamla inlägg och komma ihåg saker som hänt (ja jag är kanske lite senil…).

Dök också ner i bilder från bland annat Yosemite, det kliar i fotofingrarna igen, vi har lite ideér för helgen, får se vad som händer. Ikväll ska maken, jag och Mikaela på ett föredrag av Dr. Richard B. Ressman, ortopeden som bytte karriär och blev fotograf på heltid.

Det är nog så man ska göra för att kunna leva på sin hobby, först tjäna pengar på något annat och sedan hänga runt på savannen i månader för den där perfekta bilden på elefanten eller i Yosemite för att fånga det där perfekta ljuset. Kika gärna in på hans hemsida. ”Problemet” är att när jag ser såna här bilder så undrar jag varför jag släpar runt kameran i Yosemite när man kan njuta av någons annans bilder som är så mycket bättre och slippa ont i axeln av den tunga systemkameran 😉

Nu ska jag snart sluta tjata om min sömn (bara en gång till), jag sov till 7 idag också och vaknade av mig själv. Tur var det eftersom maken sussade gott och hade glömt ställa klockan. Huvudvärken är dock kvar.

Nåja nu ska jag bara lotsa er igenom 3 månader till.

Juli

Juli började med att vi firade vår första 4th of July med en weekendresa norrut mot Mendocino. Mendocino var otroligt charmigt, fullt av viktorianska hus och vida känt för sin 4th of July Parade (och hur mycket såna där löv man röker dom odlar). Vi  bodde på Agate Cove Inn i en liten mysig stuga med utsikt over havet. Om ni åker till Mendocino, missa inte Point Cabrillo Light Station, Glass Beach och Point Arena Lighthouse. Om ni är galen i fyrar som jag i alla fall 😉

Vi lyssnade även på jazz i Palo Alto, provade Edgewood Eats som blev en tradition, dammsugaren från Walmart började brinna, spanade i dimman och myste i Halfmoon Bay och La Honda.

De var 3 år sedan vi förlovade oss på toppen av vulkanen Haleakala på Maui.

Vi tog oss en tur till Wine Country genom Napa med slutdestination Healdsburg där vi bodde på världens mysigaste B&B Calderwood Inn, som hade en otrolig wine & cheese hour där vi träffade såna fantastiska människor. Geyserville och Dry Creek Valley gav mersmak, prova gärna att köra utanför Napa för lite mer genuina vingårdar.

Jag slet med min projektledarkurs och fick en hårhjälm och förberedde för gästers ankomst. Så kom våra gäster och vi outletshoppade (såklart) och tog en tur till San Francisco, vi kollade in Los Gatos och Santa Cruz och så åkte vi till Yosemite efter lite shopping på REI. En längre hike blev det där vi såg fantastiska vyer och en kortare till Mirror Lake. Vi gjorde en utflykt till Mono Lake som var helt otroligt vackert och till spökstaden Bodie. Innan vi åkte hem klämde vi in några gigantiska Sequioas också.

Några tillbakablickar:

Augusti

Så kom augusti och våra kära gäster åkte hem igen.

När gästerna åkt hem låg vi inte på latsidan heller, det var picknick med makens jobb och augusti var en stor månad för maken som blev befodrad till Senior Product Manager, jag kände mig rik och så turistade jag i San Francisco och spanade in The painted ladies, Hayes Valley, Mission District, xoxo, Pacific Heights & Cow Hollow och så stod jag upp för något jag tror stenhårt på.

Vi hamnade i vår första nykterhetskontroll i Amerikat, en märklig upplevelse, vi åkte på road trip igen och så blev det dags för första skoldagen och inte att förglömma, vi hittade surfhålan Capitola.

September

September började bra med Labor Day Weekend då vi styrde bilen söderut mot Los Osos och San Luis Obispo.  Jag blev än en gång förundrad över kundservice i Amerikat OCH det regnade(!!).

Jag hittade ännu en fyr, Point Bonitas, jag klippte av mitt långa hår (nya frippan) och fixade nya glasögon, allt på en gång, varför ska man vänta liksom,det är mitt motto 🙂

Jag fick med den ofrivillige camparen aka min make på campingtripp med Young Scandinavian Club i Big Basin State Park  och hade så roligt och träffade så härliga människor! Vi blev till slut med TV och kollade in San Jose och så provade jag för första gången på att gå på Meetups. Vilket jag inte ångrat!

Puuuh, det var ett långt inlägg, är ni med mig än 😉

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Christina funderar, Livet. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Tillbakablick på 2011, del 3

  1. Anette/Fourmum skriver:

    Wow vilken resa ni har gjort och så mycket ni har hunnit med! Kul att få en sammanfattning och se vad man verkligen gjort 🙂 kram

  2. bortabrabloggen skriver:

    Hoppas jetlagen lägger sig snart. Kul att läsa din uppdatering!

  3. Kul att läsa! Herregud vad ni har hunnit med. Vi har verkligen legat på latsidan i förhållande till er. Men nu fick jag massor av tips om vart vi borde åka 🙂

  4. Lotta skriver:

    Såklart vi är med 🙂

    Är det här bara ett år du berättar om? 🙂
    Ni har dammsugit CA! Wow, vilket år!

    Jag tänker på din Californiendröm när du var yngre och det du hittade hemma i lådan. Nu är du här, mitt i allt med din älskling.

    You go girl! Inspirerande!

    Kramar

  5. anna skriver:

    Du fick mig att börja drömma om Yosemite.

  6. Annika skriver:

    OM ni har HUNNIT MED!! WOW, impad!!!
    Ni har då inte legat på latsidan, precis.
    OCH sett så mkt!
    Jag har aldrig varit i Yosemite. GISSA om jag skulle vilja, och jag skulle släpa min systemkamera trots proffsens bilder. Skulle banna mig SÅÅÅÅÅ om jag inte gjorde det 🙂
    Kramar och återigen; WOOW!!!

    • christinaskriver skriver:

      Ha ha 🙂 Nej vi ligga på latsidan är inget för oss 😉 Bara ibland…..
      Jo man vill ju ändå ha sina egna bilder förstås, skulle ångrat mig massor om jag inte tagit med den…..

      Kramar!

  7. Anna skriver:

    Hej Christina!
    Vilket underbart inlägg! Så många inspirerande Kalifornien tips! Mendocino ser fantastiskt ut! Jag vill dit med en gång! Mannen min bodde i Sunnywale, inte alltför långt från er kanske? Jag älskar campingliv och blev så sugen av fotona och beskrivningarna.
    Varifrån är det första fotot taget som du visar överst i bildkavalkaden? Förtrollande vackert! Man häpnar.
    Ortopedens foton är också imponerande men kanske lite väl redigerade (eller till synes redigerade) för min smak eller helt enkelt för perfekta. Älskade dock en och annan av dem. Inte minst den med girafferna! Hur var föredraget?
    Kram Anna
    Ps. I södra Skåne föll det blötsnö en stund på em. Fy tusan!!

    • christinaskriver skriver:

      Vad kul att du tyckte det!! Vad glad jag blir! Undrar alltid om någon orkar läsa egentligen 😉
      Mendocino var verkligen jättemysigt och rekommenderas varmt!!
      Sunnyvale är nästa stad efter Mountain View, så nej det är inte långt alls!
      Första fotot är från Tunnel View på väg ner i dalen i Yosemite.
      http://www.nps.gov/yose/naturescience/scenic-vistas-tunnel-view.htm
      Jo jag håller med om att dom är nästan lite för perfekta 🙂
      Föredraget var en liten besvikelse tyvärr…
      Blötsnö är jag glad att vi slipper!!! Men det har varit molnigt nästan hela dagen och kommit några droppar regn till och med 🙂
      Kram!

Kommentera

