Hundtripp & nostalgitripp

Idag späkte Kasper och jag oss ordentligt och klockade över en timmes frisk lantluft i skogen. Jag känner till vad som döljer sig bakom varje kurva, de fina galoppsträckorna som jag brukade dundra fram över. Men träden är lite större nu och kalhuggen har ersatts med skog. Och backarna var lite jobbigare och vägen lite längre när jag inte längre sitter på en hästrygg utan får använda apostlahästarna istället. Kasper galopperade i och för sig över stock och sten när han inte stannade vid ungefär vad tredje blåbärsris för att lyfta på benet.

Lite snö i småland

Fick också för mig att rensa ur mitt skrivbord i mitt gamla flickrum och där fanns det pärlor att finna må ni tro (och lite annat också). Hittade bland annat min gamla freestyle, foton, en uppsjö av OKEJ, FRIDA, Veckorevyn och Story, planscher på Jared Leto, NKOTB, Take That, hästar….. ja, det mesta, hade det fyra ben och en mule eller två och såg bra ut så hade jag det på väggen.

Mitt liv kretsade runt hästar och vem jag för tillfället var kär i verkar det som. Jag var väl aldrig en sån där tonåring?😉 Jo då….

Hittade också en imponerande samling dikter, vad sägs om en dikt om en kille som hette Du var som en pepparkaka, kunde inte riktigt klura ut vad titeln hade med själva dikten att göra. Som sagt, mycket dikter och kärleksbrev fanns det, men med integritet redan då. Det fanns ju en måtta på hur mycket den där killen fick betyda. Men också ett fint brev till min mormor som dog när jag var ung, trodde inte jag hade det djupet i mig då.

Det var fint att lära känna den där lilla tjejen igen men snacka om besvikelse när jag hittade min dagbok men alla sidor som jag skrivit på var utrivna! Endast ett killnamn med ett hjärta fanns kvar. Kommer inte ihåg att jag gjort det men det var säkert mitt mer vuxna jag som tyckte jag skrivit så töntigt när jag var yngre😉

Hittade även ett arbete om Kalifornien. Jag kommer ihåg hur jag jobbade med detta och klippte ut bilder ur resekataloger. Mycket kul att läsa mina beskrivningar av städerna jag nu besökt på riktigt🙂

Första hopptävlingen, första dagboken.....

När jag ser bilderna på den unga tjejen med alldeles för stort hår som har ett litet osäkert leende och hållning önskar jag att jag kunde säga till henne, det ordnar sig, du kommer gå rakryggad genom livet. Du kommer träffa världens bästa man istället för dom där killarna du egentligen visste inte var något för dig ändå. Du kommer till och med få flytta till din dröm, Kalifornien. Så sträck på dig och le lite självsäkrare, du vet att den lilla småländska byn inte kan rymma alla dina drömmar om världen och att den ”du ska inte tro att du är något”-attityden som bor där inte är något för dig.

Efter allt städande belönade jag mig med att äta mer av pappas älgfärsbiffar och sitta framför brasan med en cocker spaniel i knät som var ute och sprang i sömnen med ett fasligt ryckande i tassarna och morrhåren.

Fint som snus, som man säger på landet.

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i En liten flickas dröm. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Hundtripp & nostalgitripp

  1. Boel i Sydney skriver:

    Vad fint skrivet och vad roligt for dig att kolla igenom gamla flickrums grejerna🙂 Jag kanner igen det dar OKEJ numret med EType, och hade ocksa en Jared Leto planch, en jattestor som tackte nastan hela dorren.🙂 Vilka minnen!:)

  2. anna of sweden skriver:

    Fin läsning. Ja, tänk om man visste och kunde säga till sig själv att ”det ordnar sig”.

  3. Lotta skriver:

    Älskar sådana där nostalgitrippar ibland – jag har en låda med lite allt möjligt. Det finns en annan låda någonstans som är som en tidsmaskin. Den liknar lite det du hittade men utan hästarna😉

    Det är så läckert att du bor i landet och specifikt i CA som du drömt om! Allt har blivit som du hoppats och lite till🙂 så självklart ska du sträcka på dig, Ordentligt!

    Kramar!!

  4. Fourmum/Anette skriver:

    Ler igenkännande åt det du så fint beskriver.. Även jag har rensat i gamla lådor och förundrats över hur livet blivit, vad som inte blev och det som förvånande nog blev och blev helt rätt. Det är en nyttig process att se på sig själv och inse att man är starkare och klarar mer än vad man trodde. Jag ser på mina döttrar och försöker förmedla en del av det till dem. Till viss del har jag lyckats, till viss del inte, men det är väl en del av livet antar jag. Vilka underbara ridvägar du hade😉 Jag är väldigt hästsugen just nu, men det måste tyvärr vänta. Men på lördag ska jag följa med yngsta dottern på knatteridning och tanka lite häst🙂 Kram

  5. Annika skriver:

    Det är nästan lite underligt med nostalgitrippar av ditt slag. Lite av en tidsresa, och man försätts i en lite underlig stämning. ROLIGT är det och samtidigt så konstigt.
    Ja, tänk om man hade kunnat prata med sitt yngre jag. PÅ alla plan.
    Tänk att du hamnade i din drömstat. DET är ju otroligt kul!
    Fortsätt att ha det så bra hemmavid!
    Kram!

  6. Är det inte härligt att göra sånna nostalgitripper ibland? Jag hittade mina gamla dagböcker (säkert 10-15 st) från tonårstiden och jag skrattar så jag får ont i magen. Vilken drama! Jag håller med dig att det vore praktiskt om man kunde säga åt den där osäkra, nervösa tonåringen att allt kommer att ordna sig. För det gör det ju!

    Bara 3 dagar kvar tills du är Back in Sunny California! Vi hörs! Kram

  7. bortabrabloggen skriver:

    Underbar läsning! Visst är det kul att rota runt och städa ur därhemma i lådorna =) och så har du dessutom en award att hämta inne hos mig! Kram

  8. Lotta skriver:

    Fint som snus var det ja!

    Du får lite liebe av mig…kolla!

    Kramar!

  9. Anna T skriver:

    Hej Christina!
    Så kul att hitta till en ny blogg! Det var tack vare Lottas utnämning av din blogg på sin blogg!
    Vilket härligt inlägg! Jag känner igen mig i det du skriver, särskilt att man önskat att man kunnat tala om för sig själv i vissa osäkra åldrar att det kommer att bli bra och att man duger mer än väl som man är! Jag drömmer efter snö och mysiga skogsturer till häst när jag ser den underbara stigen i skogen. Som tidigare hästtjej kan jag sakna frustljud, snötyngda granar i skogen och härliga ridturer i gott sällskap.
    Hälsar Anna i södra Skåne

    • christinaskriver skriver:

      Hej Anna!!
      Vad kul att du hittade hit!!
      Ja det hade varit fint att ha en tidsmaskin iblanf…
      Du beskriver det så fint, jag saknar de där frustljuden också och frostig mule efter fin tur i skogen🙂

Kommentera

