Dagens Kalifornientips: Carmel-by-the-Sea

Missa inte Carmel-by-the-Sea när ni susar ner längs Highway 1. Det myllrar av gallerier, cafeér, restauranger, mysiga hus. Dom har en del roliga regler, till exempel är det förbjudet med högklackade skor om man inte har ett tillstånd, allt för att slippa stämningar på grund av att man snubblar på ojämn asfalt.

Clint Eastwood var borgmästare där i två år, vet inte om det stämmer men det sägs att han ska ha ställt upp för att kunna ändra byggnadsreglerna i Carmel som är väldigt strikta. Han kunde inte bygga ut så han var tvungen att bli borgmästare för att ändra dom, bygga ut och sedan ändra tillbaka dom. Kan ju förklara varför han bara satt två år 🙂 Han har en restaurang här och bor fortfarande i området så vem vet, det kanske kan bli en cocktail med Clintan? Eller nja, han dricker kanske inte cocktail? Öl?

Hur som helst är det en underbart vacker, liten stad.

Stranden är lååång och underbar, oväder var på ingång men bröllopet klarade sig. Fler bilder från stranden hittar ni här.

Mysiga små pittoreska hus och affärer.Vill man inte bo i Carmel-by-the-Sea (kan vara saftiga när det är högsäsong). Vägen in i dalen kantas av hästgårdar och vingårdar, i min smak alltså 😉 och sol 325 av 365 dagar har jag för mig att jag läste någonstans. Vi bodde där med Mathias föräldrar. Missa inte att äta en matbit eller ta en öl på Roaring Iron Restaurant i Carmel Valley Village som har den mest spännande inredningen ni kan tänka er, några bilder finns här.

New York Times har en bra guide till Carmel med omgivningar, 36 Hours in Carmel-by-the-Sea.

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Utflykter och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Dagens Kalifornientips: Carmel-by-the-Sea

  1. bortabrabloggen skriver:

    Underbara bilder! Och tack för din fina kommentar hos mig =) Kram

  2. Lotta skriver:

    Jorå, Carmel står sedan flera år på min bucketlist. Nu ska jag notera att kolla Christinas inlägg av den 14 November 2011 så jag inte missar dina tips om jag nu har turen att få åka highway #1 någon gång 😉

    Och jag minns när Clintan var borgmästare 🙂
    Har inte hört om högklackat tidigare — only in America säger jag!

    Kramar!

  3. Annika skriver:

    Men så komiskt, det där med högklackade skor!!
    Såg du ngn i högklackat? Only in America., stämningarnas land på jorden (fast ännu känner jag ingen som blivit stämd eller som har stämt).
    Jajamen, den platsen står på listan. Underbar!
    minns så väl när Clintan var borgmästare där.
    Kram!

    • christinaskriver skriver:

      Ja visst är det. Jag så ganska många faktiskt, det är ju lite ”posh” där. Och så var det ju bröllop också 🙂 Man borde ju kunna få gå med högklackat på egen risk kan man ju tycka, bara att man inte kan stämma då om man ramlar men vad vet jag 🙂
      Kram!

  4. I ❤ Carmel. Fast egentligen är jag nog mer förälskad i Monterey. Har cyklat från Monterey till Carmel och det är bara helt fantastiskt!
    Det är inte så svårt att få volontärjobb bara du har en liten aning om vad du har lust att göra. Jag har två stycken (ett i väntrummet till intensivavd. på Stanford och ett på ett hospice här i SF). Antingen kan du ju göra nånting jobbrelaterat för att liksom få mer erfarenhet eller så kan du ju passa på att göra någonting HELT annat. Jag brukar ibland hjälpa till och dela ut mat till hemlösa bara för att få lite variation. Men det finns ju alla möjligheter här i US.
    KRAM!

    • christinaskriver skriver:

      Ja Monterey är också väldigt vackert! Kan tänka mig att det var vackert, har bara åkt bil… var det längs 17-mile drive?
      Jo jag håller och kollar, jag måste bara hitta något dit jag kan ta mig utan bil utan för mycket besvär…. Stanford är en kandidat!
      Kram!

  5. Ping: Back in the saddle again | My life in Silicon Valley

Kommentera

