En professionell söndag

… och måndagen har gått i samma tecken.

Igår var bjöd SWEA Professional in till mingel, föreläsning och utställningen Innovative Sweden som ställer ut på Stanford 2-9 november. 20 svenska start ups åker världsturné och visa upp sig och sina ideér och turnén började på Stanford. Jag kände mig allt lite stolt och patriotisk igår när jag såg dessa företag och också blev påmind om vilka uppfinningar som faktiskt kommer från Sverige. Det blev ju inte sämre av att man fick äta äkta, hembakade kanelbullar och kokostoppar och annat mumsigt! Ett riktigt äkta kafferep🙂

Föreläsningen handlade om ”Power and Influence: Women and Leadership” av Denise Brouillette som är konsult inom strategisk ledarskapsutveckling, författare samt VD och grundare av företaget LeaderXpress, LLC. Mycket intressant föredrag, jag har inte tänkt i termer av makt så mycket innan men vi har ju alla olika former av makt på en arbetsplats och kan använda den till mer eller mindre bra saker.

Idag har jag skrivit färdigt min ansökan till praktikplatsen och pluggat. Det slog mig hur jag nu kan analysera marknadsföringen hos olika företag men när det kommer till varumärket ”jag” så blir det svårare. Hur ska jag marknadsföra mig själv? Vilken historia ska jag berätta? Vad gör mig annorlunda? Inte helt enkla frågor som kräver en del självrannsakan. Det hjälpte faktiskt mig mycket att tänka i marknadsföringstermer och göra en del övningar vi gjort i kursen fast nu är det ju jag som är produkten. Och det handlar ju inte om att rada upp hur bra jag är utan relevans till arbetsgivaren, utan vad jag som produkt kan erbjuda kunden/arbetsgivaren. Jag måste ge dom en anledning att bry sig om mitt CV bland alla andra. Extra svårt blir det när man ska byta karriärinriktning och behöver se sina gamla erfarenheter i ett annat ljus. Vilka labtekniker jag kan är knappast relevant för ett start up i Silicon Valley🙂

Sedan finns det ju mer tips om hur man ska göra och inte göra där ute än man någonsin kan ta till sig och till slut blir man bara knäpp och får gå på sin magkänsla! Det är i alla fall skönt att ha skrivit sin första amerikanska ansökning och fått lite självrannsakan på köpet.

Nu är det dags att sova här i kiseldalen! Må så gott!

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Christina funderar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En professionell söndag

  1. Det fixar du❤ för att du är du. Lycka till!

Kommentera

