Körkortsteori i Amerikat

Låt mig presentera min ”teoribok” och prov:

Jag minns när det begav sig i Sverige. Alla kompisar valde samma körskola på grund av deras pärmar med frågor. Alla visste att vår körskola hade bäst pärmar med frågor som liknade teoriprovet mest och att inte många kuggade som gått på den körskolan. Men först av allt så var det en sisådär 8 teorilektioner. Sedan skulle man först göra frågorna i de blåa pärmarna som var lättast. När man kunde dom skulle man göra frågorna i de gröna pärmarna och sist men inte minst frågorna i de röda pärmarna och dom var jättesvåra! Alla ville göra teoriprovet innan Vägverket bytte system för då skulle inte pärmarna vara lika bra längre 😀

Här var det ett häfte på ca 70 sidor. Provet bestod av 36 frågor, en del var lite kluriga, det får jag erkänna men ändå. Vilken skillnad. Man fick sin lilla pappersremsa och ställde sig i sitt lilla bås och ingen verkade bry sig nämnvärt om vad man pysslade med 🙂 I kön till rättningen stod jag bakom mor och dotter,  dottern hade precis kört upp och strålade som en sol.

Jag minns den känslan, när jag hade klarat uppkörningen och tagit mitt körkort! Första gången jag, lantisen, kunde ta bilen till gymnasiet i stan när jag hade sovmorgon istället för att ta den enda, tidiga bussen och sitta och vänta i skolan medans kompisarna i stan sussade gott 🙂 Ja bil är frihet, det går inte att förneka. Vi får den här berusande amerikanska frihetskänslan när vi susar längs Highway 1 med Bruce i högtalarna. Sedan tycker jag förstås att jenkarna gott kunde kosta på sig att gå ibland och att en seriös debatt om alternativa energikällor istället för drill baby drill skulle vara nyttigt för det här landet. Bensinen kommer aldrig kosta 99 cent/gallon igen.

För att byta spår totalt så kan jag berätta att maken till slut kom hem, men med influensa. Det hade jag ju inte riktigt beställt 😦 I min iver att ta hand om honom spillde jag tokhet soppa på mitt finger, aj! Så ikväll har jag försökt efterforska hur man skriver en amerikansk ”resume” med ett kylbandage runt pekfingret. Går sådär att skriva då kan jag meddela.

Fick ett tips igår om en praktikplats inom marknadsföring på ett start up i Palo Alto och den måste jag ju få, eller hur 😉 Nu när vi bor i möjligheternas land och allt. Så nu ska jag ”bara” skriva en ansökan. Det jag har fått fram hittills är att det är mer fokus på vad du har åstadkommit, gärna i bullet points med ”power words”. Sitter ni inne med några tips så fram med dom! Jag mottager tacksamt all hjälp!

Nu ska vi sova, jag har sovit uselt medan maken varit borta, jag hoppas det blir bättre inatt. Imorgon blir det en liten hajk för mig och vila för maken. Natti!

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Christina funderar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Körkortsteori i Amerikat

  1. Lotta skriver:

    Teoriprovet här i CT var on line…16 frågor typ och tre alternativ. Kom igen säger jag bara!! Eller ”vad är det här för någonting” som min pappa kan säga 😉

    Japp, resultat resultat resultat och egenskaper ska helst vara överst i punktform
    Presentationen av tidigare arbetsgivare ska vara konkret och sammanfatta roll och prestationer (sparade xx $, ökade vinsten med xx $, förbättrade xx %, effektiviserade xx….)

    Hoppas maken kryar på sig nu och att ditt finger känns bättre!! Det kommer gå finfint med ansöka och det låter spännande med ett start up 🙂

    Kram!

  2. christinaskriver skriver:

    16 frågor!! Wow, dom vill verkligen inte att någon ska kugga 😀

    Ja, nu måste jag lära mig att skryta ordentligt….. 😉 Maken mår bättre idag och mitt finger med 🙂

    Kram!

Kommentera

