Inspirerande Silicon Valley!

Vilken inspirerande dag!

Jag behöver bara ta mig ut ur lägenheten så finns inspirationen runt omkring mig. Jag har sagt det förr och säger det igen, Silicon Valley är ett otroligt inspirerande ställe att vara på. Det bara bubblar av optimism, affärsideér och entreprenörskap.

Gick till ett café och jobbade på min analys av hur ett ett specifikt företag använder sociala medier och också en jämförelse mellan dem och konkurrenterna. Kursen i PR och sociala medier har varit den roligaste kursen hittills, kanske på grund av att jag nu kommit en bra bit på vägen till mitt certifikat och att jag börjar se hur allting hänger ihop. ”The Integrated Marketing Program” gör verkligen skäl för sitt namn, jag börjar se hur alla marknadsföringsinsatser kan integreras och hänger ihop.

När jag flyttade hit hade jag precis sagt upp mig från jobbet, kände mig ganska vilsen och läste några distanskurser i marknadsföring. Men det är inte förrän nu, när jag läser det här programmet, i denna dynamiska miljö som polletten börjar trilla ner. Det är också ganska fantastiskt att de företag vi pratar mycket om, Google, Facebook, LinkedIn och Twitter, de ligger här runt omkring. Jag kan med enkelhet ta mig dit på mindre än 30 minuter. Bara en sån sak.

Genom den här analysuppgiften får civilingenjören/forskaren i mig gräva fram information, strukturera och analysera den och kommunikatören i mig får fundera på hur jag ska presentera det på bästa sätt och skriva en rapport. Jag har alltid älskat rapportskrivande, tro det eller ej 🙂 Det känns som att jag börjar hitta min grej!

Medan jag jobbar på min rapport snackas det affärsidéer och marknadsföring runt omkring. Inspirerande i sig. Sedan tog jag bussen till Stanford för att gå på en gratis föreläsning i en serie som kallas ”Entrepreneurial Thought Leaders”. Jag har precis börjat upptäcka vilken guldgruva Stanford är. De har många föreläsningar varje dag i olika ämnen. Man vore ju dum om man inte utnyttjade det när man bor här!

Idag var det en skandinav som höll föredrag, Marten Mickos som ledde MySQL AB från ett start up tills de blev uppköpta av Sun Micro systems. En mycket inspirerande man och en sann entreprenör.

Några punkter som jag fastnade för:

  • Det är viktigt att ha ett ”belief system” som entreprenör. Du måste tro på att du kan göra världen till en bättre plats, du måste tro på dig själv (för vem ska annars göra det?) och du måste ha någon som tror på dig själv, mer än du själv gör, så när du har tvivel finns det någon annan där som tror på dig. Detta kan väl vi icke-entreprenörer också ta med oss tycker jag!
  • Vikten av att ha ett drivande mantra som start up företag. Något man kan gå tillbaka till. Vad är det egentligen vi tror på? I ett start up snurrar allt så fort att det är lätt att bli fartblind och det behövs en drivande idé, mantra, kalla det vad du vill som du kan gå tillbaka till. Vilket också kan behövas för oss alla när livet snurrar på lite väl fort eller hur? Vad är det vi vill?
  • Vikten av företagskultur. ” Culture eats strategy for breakfast”.
  • Det skandinaviska synsättet på öppenhet (myndigheters öppenhet, allemansrätten….)  kan man ta med sig även i affärssammanhang (vilket kan verka självklart för oss men inte är lika självklart här). Som CEO delade han med sig av allt som gällde företaget, resultatsiffror etc. Hans filosofi var att ta så få beslut som möjligt som CEO och istället delegera ner i organisationen. ”Delegate authority to the lowest level”. Då får man en organisation som driver sig själv.
  • Sist men inte minst, något som inspirerade mig mycket, hans syn på sin utbildning i teknisk fysik som är helt orelaterad till vad han gör nu. Han sa att han aldrig kunde bli en fysiker men han var glad att han gått den utbildningen för den hade lärt honom strukturera problem.

Efter föreläsningen mötte jag upp med H och vi fikade och umgicks några timmar. En sån här dag ger mig något av en euforisk känsla. Det är inte lätt att flytta till ett nytt land och inte alltid en dans på rosor att leva i ett nytt land heller, men efter såna här dagar känns det värt det. Lätt. Jag blir så mycket rikare och växer lite för varje dag.

Avslutar med ett annat citat som du kan trösta dig med när du eller din idé/företag får mothugg och har uppförsbacke:

”If nobody is against you, you are not really popular.”

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Christina funderar, Vårt nya hem och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Inspirerande Silicon Valley!

  1. Annika skriver:

    Vad härligt att du trivs så bra med dina klasser.
    Guld!
    OCH jag förstår att det är en inspirerande miljö att bo i! Det kokar ju av ideer!
    Själv bor jag i ”the Silicon valley of the east”, ”Dulles Corridor”.
    Så härligt att känna dig som du gjorde efter gårdagens föreläsningar!
    Kram!

  2. Lotta skriver:

    Good stuff!!!

    Vi borde compare notes en dag….jag kommer gärna till SFO om jag inte sagt det förut hehe 😉

    Känner din energi och inspiration hit till CT….gillart!!!

    Kramar

  3. bortabrabloggen skriver:

    Och så inspirerande att läsa! Kul att du trivs. Kram

  4. Marten Mickos skriver:

    Gläder mig, Christina, att du uppskattade mitt föredrag på Stanford! Jag hoppas jag kan inspirera många unga entreprenörer, precis som jag själv i min ungdom blev inspirerad av andra.

    mvh

    Mårten

  5. Ping: Återingen dags för lite inspiration! | My life in Silicon Valley

  6. Ping: Galleri fredag – Vardag | My life in Silicon Valley

  7. Ping: Nu så kan jag berätta! | My life in Silicon Valley

  8. Ping: 2 år i Amerikat | My life in Silicon Valley

Kommentera

