Tyst och tomt

Nu har våra gäster åkt hem till Sverige igen.

Jag har spenderat större delen av förmiddagen med att städa och tvätta. Det är riktigt varmt fortfarande, det rapporteras om frost hemma och här är det 30 grader idag. Läser många hyllningskörer till hösten men jag kan fortfarande inte stämma in, jag är en riktig sol-junkie🙂

Det har varit väldigt kul att visa upp ”vårt Kalifornien” som vi tycker så mycket om. Det är också väldigt roligt att höra om den vänlighet och hjälpsamhet som våra gäster upplevt från okända människor på gatan. Det är något jag verkligen uppskattar här.

Kalifornienbor är väldigt vana vid invandrare och alltid kan man göra sig förstådd på något sätt. Det jag verkligen gillar är att när vi berättar att vi precis flyttat hit så får får vi alltid höra ett Welcome! Hoppas ni ska trivas och tycker om Kalifornien och så vill de skaka hand. Ja, man känner sig verkligen välkommen. Det vill jag ta med mig hem till Sverige, ett litet ord som Välkommen kan göra så mycket! Många vi träffar är också medvetna om den inte alltför fördelaktiga bilden som kan finnas av amerikaner utomlands och många undrar lite oroligt och hoppas att vi inte fått den bilden. En  annan observation som våra gäster gjorde, och som jag också tänkt på, är att om man söker ögonkontakt får man det här. Ofta med ett litet leende också.

Sedan är jag väl medveten om att USA är ett stort land med många åsikter och att det finns de som skyller allt möjligt på immigranterna. Hårdare anti-immigrationslagar har drivits igenom i flera delstater vilket till exempel fått som följd att bär nu ruttnar i Georgia för ingen vill plocka dom. De som oftast skriker högst i dessa frågor är dom som anser sig kunna USA:s historia bäst och grunda alla sina beslut på vad ”the founding fathers” skulle ha gjort. Dom verkar dock ha missat, eller väljer att bortse från, att USA byggdes av immigranter från alla världens hörn.

Min vän K berättade också en historia om hur fd fångar från ett fängelse skulle återanpassas ut i samhället genom att få jobb som grönsaksplockare på fälten. De flesta av dessa hårda gossar slutade efter en dag för att det inte stod ut, det var ett alldeles för hårt jobb. Kan vara värt att tänka på när man mumsar i sig den billiga frukten man aldrig skulle orka plocka själv dag efter dag.

Nu ska den här invandraren bege sig till San Francisco igen för lite bildning!

Kram på er!

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Christina funderar, Vårt nya hem. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tyst och tomt

  1. Annika skriver:

    Ja, så där är det i min del av landet också, men jag har en känsla av att det är mkt svårare i södern, och i delar av the mid-west. Det är alltid utefter kusterna som det är som mest liberalt.
    Landet är ju byggt på immigration och jag tycker nog att de allra flesta amerikaner är mkt medvetna om det. DET, liksom att de ofta just VET att de har ett ”drygt” rykte i världen. Jag har inte mött på så många okunniga amrisar i den del av landet där jag bor. De flesta är välberesta och välinformerade.
    Sen finns det ju stora undantag och de både syns och hörs.
    Själv är jag galet less på värme och vill gärna ha kyla nu, men den kommer. OCH den hölsar jag varmt välkommen!!
    Kram!

  2. christinaskriver skriver:

    Jo jag har också den känslan…. jag gillar att bo vi kusten🙂
    Jag vet att du hälsar den välkommen så vi bor båda på rätt ställe🙂
    Kram!

Kommentera

