Att träffa nya människor

Ikväll har jag varit på min andra Meetup. Meetup skulle man kunna beskriva som en portal för nätverkande kanske. Alla kan starta en grupp baserat på ett intresse eller vad man nu vill och skapa event som människor anmäler sig till och så träffas man ”i verkligheten”. Finns så vitt jag vet bara i USA, eller?

Det blev en stor omställning för mig när vi flyttade hit som jag var beredd på, men ändå inte, om ni förstår vad jag menar. Från att gå till jobbet varje dag och träffa kollegor och vänner dagligen så blev jag ganska isolerad första tiden när jag dessutom pluggade på distans från Sverige. Så hur sjutton gör man för att träffa nya vänner här undrade jag många gånger. Ytliga kontakter är en sak men något mer?

Meetup kan vara en lösning. De två Meetup som jag varit på har startats av tjejer som precis flyttat hit och vill lära känna nya människor, vilket är en bra utgångspunkt. På mitt första Meetup var maken med en den här gången fick jag klara mig alldeles själv 😉

Yours truly på väg ut genom dörren i en ny outfit

Jag är social och öppen men kan ofta bli lite blyg vid första kontakten, speciellt när man ska träffa en sådär 20 personer man aldrig sett förut och dessutom prata på ett språk som inte är ens modersmål. Det är lättare när inte alla är amerikaner och konversationen går något långsammare, annars kan man lätt bli lite överhettad när man ska hänga med i snacket och så finns det uttryck eller skämt man inte riktigt har koll på. Jag anser mig vara bra på engelska men ändå så är det mycket nytt, jag lärde mig till exempel två nya uttryck ikväll 🙂

Jag har kanske haft tur på mina två Meetup, det har varit stor uppslutning och många väldigt trevliga människor. Det är tydligen vanligt att ungefär 50 % av de som anmält sig kommer. I vissa grupper blir man då prickad och efter tre prickar så blir man utesluten. Sedan verkar det finnas de som går på många och scannar av människorna för att se om någon verkar intressant för karriär/business och sedan försvinner de ganska fort. Såg några exempel på det ikväll, vilket är helt OK. Nätverkande är en konst, helt klart.

Även om jag inte träffar någon vän genom detta så kommer jag bli en riktigt social räv som kommer klara av vilka sociala sammankomster som helst 😉 Dessutom kommer jag veta var alla bra restauranger och barer ligger vilket inte är fy skam det heller 😀

Men denna hade potential, vi var några tjejer som var på samma väglängd och vi pratade lite om en girls night out så vi får väl se vad som händer…..

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Att träffa nya människor

  1. bortabrabloggen skriver:

    Det är alltid givande att träffa nya människor! Kram

  2. Annika skriver:

    Du lär dig massor på detta sätt.
    Tycker du är modig!
    OCH det ger dig ju mkt tillbaka.
    Nätverkande är ngt amrisarna är meget bra på.
    Kramar!!

  3. Lotta skriver:

    Meetup verkar bra! Det finns verkligen massor av olika grupper att välja på. Amrisarna är så bra på att fixa och få ihop folk. Vi planerar en stor konferens nu och jag är ”amazed” hur duktiga dem är på att planera för nästan 90 pers från olika länder. Not a dull moment här inte!

    Du är duktig som testar och tar dig för. Girls night out låter riktigt roligt. Sånt behövs oavsett var man bor 😉

    Stor kram!!

  4. Jag har alltid velat gå till något av alla de där meetup möterna… men jag vååågar inte!

  5. Ping: Tillbakablick på 2011, del 3 | My life in Silicon Valley

Kommentera

