Recap of the weekend

Det blev en ganska lat sådan. Inga tokiga road trips eller häftiga upplevelser. Ibland behöver man det. Blev en liten bloggpaus också, trots eller kanske tack vare den lugna helgen? Hur som helst vi har sovit länge och slappat mycket, maken var väldigt trött efter den gångna veckan och jag med måste jag erkänna. Det blir sena kvällar i San Francisco plus att jag gått runt med huvudvärk halva veckan på grund av mina nya glasögon. Måste gå tillbaka med dom imorgon och kolla vad som är fel. Pallar inte mer!

Lördag

På fredag kväll slog en insikt ner som en blixt i hemmet, maken och jag utbrast nästan samtidigt ”nu skulle vi haft en TV”. Även om man vädermässigt inte riktigt känner att det är höst än så blir kvällarna snabbt mörkare och i fredags var första gången vi saknade att bara krypa upp i soffan framför en film.

Lördag morgon (läs förmiddag) debatterade vi vilt var vi skulle få plats med en TV och insåg att vi måste nog byta upp oss till en större lägenhet för att få plats med en. Fast det kändes inte riktigt som ett OK argument. Byta till en större lägenhet på grund av att vi inte får plats med en TV?! Crazy…..

Vi började med ett besök på IKEA för att köpa en bokhylla till, det är svårt att hålla ner bokinköpen i detta hushåll. Där träffade vi på en nyfunnen vän från SWEA, världen är bra liten, vad gör utlandssvenskar på en lördag om inte går på IKEA🙂 Vi käkade även lunch där och alla gick bananas med matinköpen, det var nämligen gratis mat och man handlade för mer än 100 dollar. Och alla vet ju att det är i princip omöjligt att gå ut från IKEA utan att ha handlat för denna summa så folk verkligen skyfflade in mat. Vi tog det dock lugnt, jag fick i ett svagt ögonblick för mig att prova köttbullarna, men svärfar kan vara lugn, hans köttbullar vinner med hästlängder! Jag blir dock väldigt patriotisk och stolt när jag går på IKEA och läser dom svenska namnen och ser bilder från kära småland. Hur mycket vi handlade ni för undrar ni kanske, vi kom undan med ungefär 80 dollar😉

Kaffe för 50 cent!! Kanelbuller för 1 dollar!

Nästa anhalt Best Buy för att kolla på en TV. Där fick den stackars säljaren chock efter chock. Han trodde inte vi var kloka. Vi hade då kommit på den strålande idén att istället för att flytta till större lägenhet så köper vi en mindre TV som vi kan stoppa undan när vi inte behöver den och ställa på soffbordet när vi vill se på den. Eureka!

Så han ville sälja på oss en stor TV, man kan inte ha mindre än 32 tum i ett vardagsrum. Jo det vill vi visst ha sa vi. Man måste ha ett stort kabel-TV utbud på över hundra kanaler, nej tack det vill vi inte. Till hans försvar så gjorde han sitt bästa, vi fick sitta i sköna fåtöljer och titta på en fin stor TV med massa kanaler. Men han till slut blev så missmodig att han skickade fram en annan säljare istället. En säljare som faktiskt hjälpte oss med det vi ville ha. Så hem åkte vi med en TV som man kunde bära under armen (som säljaren hade i köket…). Jag fick flash backs till när vi höll på att packa ihop bohaget innan flytten här och skulle baxa ner vår stora TV i kartongen igen, tänk så mycket enklare det är att ta den under armen🙂

Hoppsan. Nu var man med TV. Och en utgift kommer sällan ensam. Nästa anhalt blev då Apple Store i Palo Alto. För om man ändå vill se något på sin TV utan att ha kabel så behöver man ju en annan lösning. Så vips hade vi köpt en Mac mini och trådlöst tangentbord och track pad också. Då kände jag att det var dags för en cocktail. Mer teknik än så orkar jag inte på en dag utan en Cosmopolitan😀

Kvällen spenderade vi i soffan med att titta på Bridesmaides Unrated på vår fina, lilla 24-tums TV. Jösses vilken rolig film! Innehöll nog en del bortklippt material från bioversionen, material som gett mycket ”beeeeeep” i biosalongerna här .

Söndag

Vi vaknade till en mulen grå himmel och kändes det faktiskt som höst. Det var mulet i princip hela dagen, det har inte hänt sedan i mars när vi flyttade hit. Så vad passar bättre en mulen söndag än amerikanska pannkakor? Nu när jag fått till fluffigheten så är dom såå goda!

Efter frukost bestämde vi oss för att åka ner till San Jose. Vi bor ju väldigt nära men har aldrig varit nere i downtown. Men det var något av en besvikelse faktiskt. Vet inte om det är recessionen som slagit till hårt men det var massor av tomma affärslokaler överallt och hela staden var så öde. Vi såg knappt något folk alls. Kanske är San Jose bara levande på veckorna när alla som jobbar på de olika dataföretagen (vars byggnader tornade upp sig överallt) är där? Vad vet jag? Men mycket till utflyktsmål på en helg var det inte. Fast det är klart, vi åt mycket goda bakelser och gick på konstmuseum så det blev ganska mysigt ändå🙂

Bakelser...mmmm

Folktomma gator i väntan på VIP-gäster

Och det blev till och med lite action till slut, ett stort område runt ett hotell vid muséet spärrades av på grund av att Obama skulle hålla en fundraising där på kvällen. Helt plötsligt kryllade det av poliser och avspärrningar. Så vi åkte och kollade in en mission i Santa Clara istället. Detta måste väl vara minst den femte i ordningen? Man skulle nästan kunna tro att vi är religösa….

Missionen

Sedan var det nog med kulturella upplevelser och dags för lite kommersialism istället! Det finns en bamsegalleria strategiskt belägen på vägen hem från San Jose. Nu när hösten kommer måste ju maken ha ett par mysbyxor och jag hade spanat in en affär som det verkade stå mitt namn på, The Limited. Och ja det var en Christina-affär, hittade fyra toppar som fick följa med hem. Med två olika rabatter så blev det inte så farligt dyrt heller, man är ju smålänning. Vet dock inte riktigt om det uppväger tiden jag var där inne, kanske ska låta maken uttala sig om den saken. Hrrm…

På kvällen kan ni säkert gissa vad vi gjorde….. jag säger bara The King’s Speech.

Idag är det solsäkert Kalifornien-väder igen och jag ska snart till San Francisco så ska ta och förbereda lite nu! Vi hörs!

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Recap of the weekend

  1. bortabrabloggen skriver:

    Låter som en härlig helg! Och ibland behöver det inte vara någon action alls på helgen tror jag =) Kram

  2. Lotta skriver:

    Jag blir sugen på en Cosmopolitan när jag läser om er sköna helg🙂

    Grattis till TV:n iallafall!

    Ibland är det bra med bloggpaus — det blev en automatiskt sådan i Sverige. Nu är jag back, laddad med ostkaka, falukorv, bullar och godis!

    Saknat att hälsa på här hos dig. Du har under tiden klippt dig och skaffat nya brillor ser jag – jättesnyggt!!🙂 Kolla glasen bara, det är inte skönt att gå omkring med huvudvärk. Jag fick lika samma när mina solglasögon var nya.

    Kramar!

  3. Boel i Sydney skriver:

    Ah vad kul med Ikea, har inte varit dar pa lange nu. Storsta Ikea varuhuset i Australien och Asien oppnar ionte langt fran dar jag bor nasta manad, langtar!

    Visst ar Bridesmaids rolig, basta filmen jag sett pa lange🙂 Blev manga skratt!

  4. Annika skriver:

    Bridesmaids är jättebra. På bio beepas dock inga ord alls (det är bara på TV), istället åker åldersgränsen upp. Men den oklippta versionen brukar ju alltid vara lite mer grov, vilket är kul!
    Älskade den filmen!!
    BRA med TV, och där fick ni till en liten behändig sak också, haha!!
    Nej, en 52 inch hade kanske inte passat så bra.
    Lite Apple prylar också, haha!
    Mkt teknik som sagt, men en härlig helg.
    KRAM!!

    • christinaskriver skriver:

      Aha, ja då skulle nog den här versionen haft en väldigt hög åldersgräns, kan inte tänka mig att de skulle släppa igenom en del av dessa kommentarer 😀
      Ja, en liten behändig sak, passar oss utmärkt och så behöver vi inte flytta😉
      Mycket teknik blev det men jag smög in en Cosmo så det är OK😉
      Kram!!

  5. Ping: Tillbakablick på 2011, del 3 | My life in Silicon Valley

Kommentera

