Kundservice i Amerikat, del ?

Gårdagens fight: USA-Sverige 1-0

Skulle ta ut lite pengar i bankomaten igår. Vi har ett Wells Fargo kontor nära där vi bor. Jag kommer dit och det står en man och tar ut pengar i bankomaten.

Personen som har som uppgift att öppna dörren och hälsa en välkommen in på kontoret (notera, de har en person vars uppgift är att öppna dörren) säger att jag ska komma in istället för där är det ingen kö. Ja för gud förbjude att jag måste vänta en minut på personen framför 🙂 Uhm, ok, tänker jag, har dom uttagsautomater inne också.

Men nej, jag får ta ut pengar över disk. Över disk. Tror inte jag har gjort det sedan innan jag flyttade hemifrån i Sverige då jag fortfarande hade bankbok och var tvungen att fylla i en sån där blankett varje gång. Nu drar jag bara kortet och så fyller kassörskan i blanketten. Kände på något vis att jag var tvungen att ta ut mer pengar bara för att jag gjorde det över disk, kan ju inte besvära den stackars kassörskan för ynka 20 dollar 🙂

Det hela tog väl i slutändan lite längre tid än ett bankomatuttag men dom är så rackarns trevliga där så det gör inte så mycket.

Nästa gång ska jag nog prova Drive through-bankomaten bara för att ha gjort det. Fast tänk om det är kö…..

I Sverige får man mer känslan av att man är till besvär. Komma här och vilja prata med en person eller sätta in pengar. Innan vi flyttade så ville vi sätta in lite pengar och fick då veta att banken till och med skulle sluta hantera pengar, nu skulle man gå till Forex istället. Jaha, jag skulle kanske bli kund hos Forex då istället, verkar ju smidigare att samla allt på ett ställe.

Om jag ska försöka mig på en liten analys som relaterar till mitt pluggande så anstränger dom sig här för att man som kund ska känna sig sedd och viktig. Kundbemötande och kundnöjdhet är en stor grej och är otroligt viktig för ett företags image. Varuhuset Nordstrom är välkänt för sin kundservice och folk betalar gärna lite extra för att få den. Så känd att Macy’s skickat ut spioner för att se hur dom gör och sedan kopiera.

Som en lite mer introvert svensk vet man inte riktigt var man ska göra av sig ibland 😉 jag har fortfarande inte vant mig vid att bli kallad ma’am, miss, honey, sweetie, ja you name it 🙂 Och jag känner mig fortfarande lite klumpig på att hantera allt small talk. Men jag gillar det. Tänk om vi svenskar i alla fall kunde hälsa på varann, ä v e n om vi inte känner varann!

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Christina funderar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Kundservice i Amerikat, del ?

  1. Lotta skriver:

    Hi Sweetie 😉

    Håller helt med din marknadsanalys! Det kryllar av finansiella institut och kundbemötandet blir då mycket viktigt. Jag var med om ett nästan übertrevligt bemötande – och jag skulle bara göra en liten medelmåttig insättning. Man ville ju nästan stanna kvar och fika 🙂

    Amrisar morsar på varandra i alla väder, alla situationer. Det är trevligt! Idag när jag skulle köpa mitt morgonkaffe rättade jag till min klänning. Mannen som passerade mig sa ”don’t worry you look great” – det gjorde min morgon!

    Kramar!

    • christinaskriver skriver:

      Ha ha 😀
      Ja eller hur, man vill stanna kvar och fika och mysa lite 🙂

      Ahh, det var ju en riktig härligt kommentar, förstår att det gjorde din morgon. Armisarna är väldigt bra på att ge komplimanger har jag märkt.

      Kram!

  2. bortabrabloggen skriver:

    I know! Svenskar är ett roligt folk, och roligast av allt är att jag är lite likadan när jag är hemma. Här svänger jag mig friskt med ”Hun” och ”Sweetie” till bekanta och kollegor. K0nstigt… Och ang inlägget nedan så håller jag med. Svenska universitet har grottat ner sig lite akademiskt. Anknytning till omvärlden är minst lika viktigt som en bra bas genom olika teorier. Där kan vi lära en hel del från USA och OZ. Kram

    • christinaskriver skriver:

      Ja vi är lite roliga på vårt sätt, det är det som är så spännande med att träffa folk från andra kulturer, vi har alla våra egenheter 🙂

      Absolut, vi borde blir bättre på att knyta an till ”verkligheten”.
      Kram!

  3. Annika skriver:

    Jag blir också totalsvensk då jag kommer hem till Sthlm. Men här faller man in det hel snabbt. Men att bli kallad ma’am har jag inte vant mig vid ännu efter 18 ¨r på heltid i USA.
    Men deras kundservice är ofta finfin överallt, och det gillar jag massor-
    Redan på lekis drillas barnen i att prata inför andra, och artighet är en dygd även hos småbarn.
    Like it, a lot…
    Kramar!!

    • christinaskriver skriver:

      OK om du inte vant dig på 18 år så lär det ta tid för mig också 😉
      Ja jag gillar kundservicen här och att de flesta är mer artiga än i Sverige, finns ju alltid undantag överallt.

      Kramar!

  4. Ping: Tillbakablick på 2011, del 3 | My life in Silicon Valley

Kommentera

