Första skoldagen

… eller ska jag kanske säga skolkvällen kanske🙂

Den var precis som jag hoppats på. En engagerad lärare som brann för ämnet och som jobbat med marknadsföring ute i ”den riktiga världen” och hjälpt allt från stora Silicon Valley jättar till små start-ups med sin marknadsföring. Interaktivt, gruppövningar och diskussioner. Studenter i blandade åldrar, yrken och nationaliteter. Kan man göra något annat än att trivas i en sådan miljö? Och suga i sig all kunskap, erfarenheter och inspireras.

Jag trivs bäst i en sådan miljö där man växer bara av att få vara med. Detta är en av de saker som gjort USA så fantastiskt, en smältdegel av ideér och nationaliteter, immigranter från alla världens hörn som kommit till hit för att förverkliga sina drömmar. Det är också därför jag blir så ledsen när de intoleranta som skriker högst i debatterna i detta land nu får sätta agendan.

Idag är en lugn dag, det kittlar lite i halsen, ögonen och näsan svider och det känns som att det står och väger, bli förkyld eller inte, det är frågan. Jag har städat och tvättat och än en gång blivit glad över att vi bor så litet, inte nog med att man kan vara rik på annat, det går fort att dammsuga också! Och efter upprepad användning av nya dammsugaren kan jag meddela att den inte haft några tendenser till att brinna upp. Men den suger verkligen (ursäkta dåliga skämtet, kunde inte låta bli). Försöker även få lite ordning på vilka kurser jag ska läsa i höst, hur jag ska lägga upp det hela.

Ikväll ska vi på en Meetup-grej. Meetup är en finemang sida för att hitta människor som har samma intressen som en själv och träffa nya människor. Jag har gått med i en grupp för nyinflyttade i Palo Alto och ikväll ska vi träffas för första gången. Spännande!Det var även så jag hittade fotografgruppen med intressanta seminarier.

Jag upplever att det är inte helt enkelt att träffa nya vänner här. Amerikanarna är otroligt öppna och trevliga och är väldigt snabba på att ge ut sina kontaktuppgifter men när allt kommer till kritan så har ju de flesta redan sitt umgänge och har fullt upp med sina liv. Sedan har jag ju mina cafékontakter som är ett kapitel för sig. Det är kanske inte riktigt dom som jag vill umgås med som erbjuder sina kontaktuppgifter till en ensam, blond svenska som pluggar på ett café om man beskriver det i någorlunda politiskt korrekta ordalag. Att jag är en gift kvinna verkar inte ses som något hinder.

Hur som helst, får se vad som kommer ut av mötet ikväll, kanske blir en flopp som i fredags när vi aldrig hittade The Young Scandinavians (vi var lite sena…..). Men man tycker ju att dom kunde ha någon sorts indikation på vilka dom var, en liten diskret flagga kanske?🙂 Men vi ger inte upp, i september ska vi på en camping och hikingtur med dom, så lätt kommer dom inte undan😉

Nu har jag nog babblat nog för idag, som vanligt tenderar mina inlägg att spreta åt alla håll när jag skriver vad som kommer till mig just nu.

Kram!

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Christina funderar. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Första skoldagen

  1. Lotta skriver:

    Dessa häftiga stora träd i CA, wow!! Fin bild!

    Roligt att du är off to a good start – helt enig i det du skriver. Plugga här är såå roligt.

    Ni är duktiga på att ligga i och hitta nätverk och nya kontakter. Jag vet om Meetup men aldrig själv engagerat mig, men jag känner de som har. Camping låter riktigt roligt! Se till att ni hittar gänget innan😉 (skämt)

    Kram!!

    • christinaskriver skriver:

      Ja det är en Sequoia i Yosemite🙂 Den var stooooor🙂
      Ja det är verkligen kul att plugga här!
      Vet inte hur duktiga vi är utfallet är ett av två nu, vi hittade gruppen igår och hade jättekul🙂 Vi hoppas på att det andra gänget ska vara lite mer synliga när det är dax för camping😉

      Kram!

  2. bortabrabloggen skriver:

    Låter som en kanonbra dag! Nu blir jag nästan sugen på att börja plugga igen =)

  3. Boel skriver:

    Jag tyckte ocksa det var svart o traffa nya vanner nar jag flyttade till Australien. Alla var jattetrevliga o ville catch up men som du sa nar det val kom till kritan sa var de inte sa intresserade eller hade inte tid for en ny van. Men jag hittade manga bra vanner nar jag Val borjade plugga o jobba. Roligt att din kurs verkar bra!:)

  4. Annika skriver:

    Tycker också ni är så aktiva!! SÅ BRA! bra med newcomers clubs och sådant. Det finns här med.
    Ack ja vilken tid det tar att skaffa vänner, det är inte helt lätt., tyvärr.
    Tror dock att det kan lossna för dig på skolan med vänner.
    Håller tummarna!!
    Kram!!

    • christinaskriver skriver:

      Ja vi försöker i alla fall🙂 Gruppen igår var jättebra, full med glada människor som vi vill träffa igen! Det är ju på något sätt skönt att fler har samma upplevelse vad det gäller att skaffa vänner, då är det ju inte mig det är fel på😉
      Kram!

  5. Ping: Tillbakablick på 2011, del 3 | My life in Silicon Valley

Kommentera

