Nykterhetskontroll i Amerikat

Igår höll vi på att missa föreläsningen på grund av en nykterhetskontroll (lugn det var inte för att vi druckit). Det hela var med mina svenska ögon en mycket märklig företeelse.

1. De började skylta flera kilometer bort om ”Sobriety control ahead”. Bra, har jag druckit så kan jag ju helt enkelt köra av vid första, bästa avfart.

2. De spärrar av 2 av vägens 3 körfält och skapar en oändlig kö mitt i rusningstrafiken. Vi satt nog minst en halvtimme i kö.

3. Sista skylten var strategiskt utsatt precis innan sista avfarten. Bra, sista chansen för alla som som kanske är lite osäkra ändå att kunna köra av.

4. Själva kontrollen var en polis som kollade på körkortet och frågade om maken druckit något idag och om vi hade någon öppnad flaska i bilen. Nej det hade vi ju inte. Hon frågade också om det går till såhär i vårt land också och jo….ehh, det är ju ungefär samma sa maken fast han hade på tungan att säga att svensk polis är lite mer ”sneaky” än såhär🙂 Hon gjorde såklart en bedömning på hur han pratade men ändå….Gränsen för rattfylleri är förresten 4 gånger högre än i Sverige.

Så första nykterhetskontrollen avklarad, check på den. Appropå nykterhet så ska vi på Happy Hour ikväll i Mountain View med Young Scandinavians Club som vi precis gått med i. Det var ganska lösa boliner för att kvalificera sig för ett medlemskap där, man skulle i princip gilla Skandinavien och möjligen varit där någon gång också. Det där med ung var inte heller så viktigt, så jag förväntar mig en brokig skara av människor i alla åldrar, från Skandinavien men också amerikaner som gillar nordbor🙂

Nu kliver maken strax in genom dörren, så bäst att göra sig klar! Jag önskar er som tittar in här en härlig helg och ni på östkusten, hoppas Irene passerar utan större dramatik!

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Nykterhetskontroll i Amerikat

  1. Emmy skriver:

    Åh, jag var också med i Young scandinavian club! Minns en och annan tillställning vid deras lake house:-) hs en fin helg!

  2. Lotta skriver:

    Ibland förvånar amrisarna mig😉 En second chance är verkligen mottot

    Vi har en Scand Club här med som fixar olika events som med åren fått en hel del amerikanska inslag. Kan bero på att medlemmarnas medelålder är ganska hög och det är en blandning av bakgrunder. Det är trevligt iallafall och fint att Skandinaviska traditioner och smaker uppmärksammas

    Nu laddar vi för Irene…det börjar lugnt men mulet. Få se hur det är 12-24 timmar från nu!

    Kramar!

    • christinaskriver skriver:

      Ja dom slutar inte att förvåna mig men jag har ju inte bott här så länge. Second chances är ju också förstås🙂

      Blev lite floppartat i fredags på ett sätt för vi hittade inte dom där nissarna i klubben (vi var lite sena..) men vi hade en trevlig kväll ändå så det gjorde inte så mycket ;-D

      Skönt att Irene var snäll mot er! Kram!!

  3. Ping: Tillbakablick på 2011, del 3 | My life in Silicon Valley

Kommentera

