In i dimman

Dimman har gäckat oss hela helgen. Soliga Kalifornien stämmer inte alltid. Speciellt inte i San Francisco. Vi lämnade hemmet något sent i lördags eftersom det blev en sen och fantastiskt trevlig kväll hos Kim och Steve. Jag var exalterad för vi hade fått tips om ännu en fyr (jippie!) femton minuter från Golden Gate bron med vackra vyer över bukten och bron. Lonely Planet tipsade oss om att ett bra ställe att käka lunch på, The Cliffhouse i San Francicso. Ja namnet ger ju en ledtråd till var det är beläget.

Så solen sken från en klarblå himmel och det var varmt och skönt. Yours truly med man i shorts åker upp mot San Francisco. Allt är fina fisken tills vi kommer strax utanför San Francisco. Då väller dimman in, pulserar i stora sjok över vägen och temperaturen går ner under 60 F. Brrrrr. Vi anländer till vårt lunchställe, det ligger jättevackert men vi kan liksom inte se så mycket och vi ångrar starkt klädvalet som verkade så bra i Mountain View.

Jag åt en varm krabbmacka som var jättegod men makens fish and chips var ingen höjdare. Han klagar och får pengarna tillbaka. Det är bra att inte vara så svensk ibland🙂

Behöver jag säga att min fyrtur blev inställd och att vi återvände med svansen mellan benen till värmen nere i dalen😉

På kvällen provade vi en kubansk restaurang, riktigt mysig med live musik i baren och god mat och dryck, speciellt rommen vi provade. Det fanns några att välja på så vi får komma tillbaka för att testa fler.

Söndag

Det blev en något sen kväll igår också men inget ont i håret mer än från min brända bena (en svit från Mendocino). Vad skulle vi hitta på idag då, det var den stora frågan. Efter lite snabba efterforskningar hittade yours truly ytterligare en fyr ute vid kusten söder om San Francisco (skam den som ger sig). Många fina små kustsamhällen att kika runt på utlovades längs vägen.

Vi åker ut till kusten och Half Moon Bay för lite lunch på The Flying Fish Grill. Fisktacos och clam chowder, mums! Jag brukar prova clam chowder på ställen där jag tror den kan vara god och detta ställe bjöd på en av de bästa jag ätit!

Vi utforskade sedan downtown för kaffesuget började bli olidligt starkt. Det visade sig vara riktigt mysig, vi har bara varit ute vid kusten förut och inte riktigt fattat att downtown låg någon annanstans.

Shopping i Half Moon Bay

Finkan

Häftig väggmålning

Längs en sidogata

Så ska vi då fortsätta norrut längs kusten på Highway 1 och vad tror ni händer? Jo dimman rulla in såklart och sikten blir obefintlig. Bye bye fyren och fina kustställen!

Hello Roaming the backroads of Northen California-boken. Den gör oss inte besvikna, möjligen lite skraja ibland när vägarna blir för slingriga😉

Dax för lite Redwoodspaning:

I den här stammen hade blixten slagit ner och klyvt hela trädet. Stammen var helt förkolnad inuti. Helt galet häftigt.

Så hittade vi en liten håla vid namn La Honda som hade en loppmarknad och en pub som hette Apple Jack´s.

Vi fortsatte genom redwoodskogar tills vi kom till Woodside där vi åt middag på Buck’s. Buck’s är känt för att många affärer i Silicon Valley görs där. Kolla in vilken dag som helst och du kan se Silicon Valley-rävar sitta där och bestämma dess framtid. Nu känner jag ju tyvärr inte igen några riskkapitalister eller entreprenörer så jag kan tyvärr inte berätta det senaste skvallret (jag önskar dock att jag gjorde det, då skulle jag inte sitta här utan jobba med någon superdupercool internetpryl :-)). Mycket speciellt ställe var det dock, en diner med mycket, ja ska vi kalla det ”pynt”, överallt. Vi åt coconut shrimp som låg på en gigantisk grillad annanasbit! Behöver jag säga att vi fortfarande är tokmätta? Det är viktigt att inte fatta viktiga affärsbeslut på tom mage!

Hoppas ni får en fin start på veckan! Här är det snart dags att sova, mätt och belåten!

Om My life in Silicon Valley

Utvandrande smålänning som passande nog heter Christina och har flyttat till Amerikat med min Mathias (Karl-Oskar). Bloggar om vår vardag i det stora landet.
Det här inlägget postades i Utflykter och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till In i dimman

  1. Anna skriver:

    Så många roliga skyltar i USA! Vad är Clam Chowder? Fota nästa🙂

  2. Lotta skriver:

    Vilken kul helg, trots dimma och allt! Tycker det ser spännande och vacker ut även om jag förstår det hade varit fullträff om solen hade varit framme.

    Jag blev kär i La Honda och redwoodskogarna….skulle gilla att vara där! Jag är så sugen på CA, men jag får njuta av dina bilder och det ni gör istället. Du är min västkustkorre!

    Kram!

  3. christinaskriver skriver:

    Ja den var kul, man kan alltid modifiera sina planer och så har man massa kul kvar att göra senare! Det är verkligen härligt i Redwoodskogarna, man känner sig så liten🙂 Hojta till om suget tar överhanden och du drar hit. Jag ställer gärna upp som västkustkorre så länge😉

    Kram!

  4. Ping: Hösten har kommit till soliga Kalifornien | My life in Silicon Valley

  5. Ping: Tillbakablick på 2011, del 3 | My life in Silicon Valley

  6. Ping: Half Moon Bay & Sam’s Chowder House | My life in Silicon Valley

Kommentera

